Nie ma dokładnych danych co do liczby osób z autyzmem w Polsce. Wskaźniki ogólnoświatowe występowalności autyzmu wynoszą średnio od 3 do 6 dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) na 1000 urodzonych. Przyjmując dla naszego kraju najniższy wskaźnik występowalności 1/333 (3 dzieci z ASD na 1000 urodzonych) i przeciętną liczbę urodzeń w Polsce wynoszącą ok. 380 tys. dzieci rocznie wynika, że każdego roku w Polsce przybywa ok. 1141 dzieci z ASD. Potwierdzeniem dla tej skali zjawiska mogą być informacje zawarte w Raporcie NIK z 2019 roku, który m.in. powołując się na dane z SIO - wskazuje że w latach szkolnych 2016/2017-2018/2019 liczba uczniów z autyzmem lub zespołem Aspergera corocznie zwiększa się o ok. 20%. Wskazuje on również, iż w roku szkolnym 2018/2019 u 1 ucznia na 115 zdiagnozowano autyzm lub zespól Aspergera.
W ramach własnych doświadczeń Fundacji w diagnozowaniu ASD (zaburzeń ze spektrum autyzmu) również dostrzegamy zauważalny wzrost liczby zgłoszeń na konsultacje diagnostyczno-terapeutyczne prowadzone w ramach Punktu Konsultacyjnego, a także skali potwierdzeń rozpoznania zaburzeń ze spektrum autyzmu w gronie przyjmowanych na konsultacje pacjentów (dzieci i młodzież). Taki stan rzeczy powoduje wzrost presji w zakresie zapewnienia większej ich dostępności, a poprzez to skrócenia czasów oczekiwania – które co warto przywołać przekraczają niejednokrotnie rok czasu a nawet dłużej, gdzie sprawa dotyczy zaburzeń rozwojowych wymagających interwencji na jak najwcześniejszym etapie życia dziecka.
Diagnozy. Konsultacje diagnostyczno-terapeutyczne i działalność Poradni dla osób z autyzmem tzw. Punkt Konsultacyjny stanowią ważny element działalności pomocowej naszej Fundacji. Głównym celem realizacji tego zadania jest wzrost zabezpieczenia potrzeb diagnostyczno-terapeutycznych rodzin z dziećmi z zaburzeniami rozwoju oraz osób z rozpoznaniem zaburzeń ze spektrum autyzmu, w tym przede wszystkim wczesna diagnoza autyzmu i cech sprzężonych u dzieci oraz konsultacje terapeutyczne – monitoring rozwoju, udzielanie porad i wskazówek m.in. w obszarze edukacji, terapii i rehabilitacji.
Porady. Diagnoza autyzmu u dziecka budzi w rodzicach różne emocje – niedowierzanie, wypieranie, ale przede wszystkim ogromny strach. I co teraz? – to pytanie, na które rodzice starają się znaleźć odpowiedź każdego kolejnego dnia. Z upływem lat pytanie to się nie dewaluuje – zwykle ma tylko nieco inny kontekst. Stad też staramy się wspierać rodziny również poprzez rozmowę, udzielanie informacji, dzielenie się doświadczeniami
Terapia. Autyzm stanowi wyzwanie w wielu obszarach – medycznym, edukacyjnym i społecznym, i co szczególnie ważne, na każdym etapie rozwoju – od dzieciństwa po dorosłość. To także zjawisko o narastającej skali występowania, któremu trudno jest nam zapobiec z uwagi na jego wieloprzyczynowość. Możemy natomiast skutecznie przeciwdziałać jego negatywnym skutkom rozwijając potencjały osób nim dotkniętych i dbając o ich harmonijny rozwój, który będzie procentował ich większą samodzielnością i aktywną społeczną obecnością.
Stąd też działalność Fundacji w tym wymiarze polega na systematycznym uruchomieniu projektów rehabilitacyjnych, sportowych i rekreacyjnych dla naszych Podopiecznych (jazda konna, hipoterapia, wspinaczka ściankowa, zajęcia na basenie, warsztaty taneczne, teatralne, wycieczki, zawody i turnieje sportowe oraz wiele innych), których oddziaływanie ma szansę wywoływać pozytywną zmianę i sprzyjać ich rozwojowi. Potrzeby związane z realizacją działań terapeutycznych względem osób z autyzmem rozpatrywać należy również w kontekście ewentualnych kosztów zaniechania odpowiedniego wsparcia, które z czasem przybierają zarówno wymiar finansowy, jak i zdrowotny, społeczny czy psychologiczny. Przy właściwym, nawet jeśli kosztownym wsparciu, osoba z autyzmem staje się „najlepszą wersją siebie”. Warto o tym pamiętać
Od roku 2006 roku Fundacja prowadzi Warsztat Terapii Zajęciowej dla osób z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną. Jego działalność stanowi element wsparcia dedykowanego osobom dorosłym, które w ramach uczestnictwa w WTZ mają możliwość nabywania i rozwijania umiejętności życia codziennego (rehabilitacja społeczna i zawodowa). Inicjatywa ta z wielkim powodzeniem jest kontynuowana i przez Fundację sukcesywnie rozwijana, co najlepiej możemy zaobserwować na bazie funkcjonowania grupy uczestników warsztatu – ich sukcesów oraz progresu umiejętności w wielu obszarach aktywności społecznej i zawodowej.
Wsparcie. Autyzm trudno jest zrozumieć, ale jeszcze trudniej żyć z autyzmem, który staje się także doświadczeniem całej rodziny. To przeświadczenie determinowało działania Fundacji już od samego początku jej istnienia, szczególnie z uwagi na osobiste doświadczenia jej założycieli, którym nie obce było poczucie bezradności wobec choroby dziecka. Stąd też kierunki działań Fundacji obejmują również pomoc finansową dla rodzin na potrzeby zdrowotne i trudnego z autyzmem życia codziennego.