Ideą Szczecińskiej Szkoły pod Żaglami jest stworzenie dzieciom i młodzieży szansy do rozwoju umiejętności żeglarskich oraz własnej osobowości w trakcie realizacji programu Morskiej Edukacji Młodzieży poprzez:
• Naukę
- rozbudzania ciekawości świata,
- uświadamiania młodzieży, że wiedza stanowi jeden wielki zintegrowany obszar,
- poznawanie tajników żeglarstwa oraz jego etykiety;
• Wychowanie
- promowanie wartości takich jak odpowiedzialność, pracowitość, obowiązkowość, lojalność, cierpliwość oraz wytrwałość w dążeniu do celu,
- nauka współpracy i działania w grupie,
- pomoc w przełamywaniu słabości,
- stworzenie warunków do naturalnego kreowania się autorytetów,
- godne reprezentowanie swego miejsca i regionu oraz Polski poza granicami kraju;
• Podróże
- realizacja największego marzenia młodzieży — podróżowania,
- pokazanie piękna i potęgi przyrody oraz jej degradacji – celem dbania o poprawę jej kondycji,
- kontakt z obcymi kulturami, nacjami, obyczajami, kolorami skóry, językami,
- zwiedzanie ciekawych miejsc, odwiedzanie muzeów, wycieczki turystyczne.
Historia Szkoły pod Żaglami
Pierwotna idea edukacji i wychowania młodzieży pod żaglami nie jest nowa. Pierwszym kapitanem, który zorganizował rejs z młodymi ludźmi w celach edukacyjnych był Alain Villiers.
W Polsce przed wojną kształceniem młodzieży zajmował się gen. Mariusz Zaruski, wykorzystując do tego celu szkuner Zawisza Czarny. Po wojnie inicjatywę nauki pod żaglami podjął Kapitan Krzysztof Baranowski, organizując „Szkoły pod Żaglami" na żaglowcach Pogoria i Fryderyk Chopin. Pomysł ten był również realizowany przez Kanadyjczyków pod nazwą „Class Afloat" na zbudowanym w Polsce żaglowcu Concordia.