Pomagaj z nami!

Rozliczając z nami PIT
możesz przekazać 1,5% na cele statutowe

Prezent OPP

W twardym żeglarskim trudzie wykuwają się charaktery.

Misja: popularyzacja kultury fizycznej i sportu. Szczególnie sporty wodne: żeglarstwo. Nauka żeglarstwa, podnoszenie kwalifikacji, rekreacja na wodzie. Adresaci: dzieci, młodzież i dorośli.

Nie wszyscy wiedzą że od bez mała 10 lat podatnicy mogą wskazać organizację której mogą przekazać 1% swojego podatku.  Jednak  pomimo tylu lat tylko połowa sumy jaka może być przekazana dla organizacji tam trafia.  Z 3 milionów jaką mogą przekazać mieleccy podatnicy do organizacji OPP trafia około 50% .

Co roku podatnicy stają przed wyborem komu przeznaczyć swój 1% podatku. Wybór jest trudny, rękę po ten gorsz wyciągają,  całkiem słusznie: hospicja, organizacje zajmujące się biednymi, czy zbierające na trudne ciężkie i drogie operacje których inaczej nie dałoby się sfinansować. Ktoś może zadać pytanie dalszego na was?

Trudno jest konkurować o pieniądze z ludzkim nieszczęściem.  Przysłowia są mądrością ludu. Znane polskie przysłowie twierdzi iż   “W zdrowym ciele zdrowy duch”. Żeglarstwo jak żadna inna dziedzina aktywności może być uprawiana od lat 5 do 75 lat – zapewniając  jedno i drugie. Przed laty gdy po I wojnie światowej odzyskaliśmy niepodległość, generał Mariusz Zaruski, twórca polskiego żeglarstwa powiedział:  że wyszkolenie w tym kierunku jest dobrą szkołą dla młodzieży – uczy odpowiedzialności, dyscypliny, szacunku przed żywiołem i przyrodą.  W twardym żeglarskim znoju kształtują się charaktery.

Nasz  Klub  chce  kontynuować te tradycje jakże skromne, w porównaniu z tymi jakie mają morskie potęgi takie jak Holandia, Anglia, Dania….

Orkan  istnieje od 1973 roku, przekształcił się z sekcji kajakowej. Więcej o klubie w zakładce o nas. W 1995 roku zmieniliśmy status i z przyzakładowego klubu staliśmy się organizacją niezależną. Przez  kilkadziesiąt lat  swojego istnienia nieuleczalnie zaraziliśmy ideą żeglarstwa kilka tysięcy ludzi.  Nasi członkowie, także wyszkoleni przez nas żeglarze pływają w najdalsze zakątki świata, tak odległe  jak Antarktyda, czy bliższe jak norweskie fiordy. oraz wiele wiele innych.  Uwaga te wyprawy są całkowicie finansowane przez ich uczestników.

Członkowie na rzecz klubu świadczą pracę nieodpłatnie co nie znaczy że działalność nic nie kosztuje. Potrafimy utrzymywać się z własnych składek, lecz nowe zadnia takie jak szkolenia i popularyzacja żeglarstwa wśród dzieci i młodzieży niestety kosztują. Można się zastanawiać czy nie zmarnujemy przekazanych nam pieniędzy – ryzyko zawsze istnieje – Zarząd Klubu dokłada wszelkich starań aby finanse i działalność klubu była transparentna. Do tego służy między innym nasza strona internetowa gdzie informujemy o wszystkich naszych działaniach. Uzyskane  tą drogą środki przeznaczamy na szkolenie młodych żeglarzy. W 2009 roku na zorganizowanym przez nas kursie patenty żeglarzy jachtowych zdobyło dwunastu uczniów mieleckich szkół ponadpodstawowych. Szkolenie powtórzyliśmy w 2010 roku.   W 2011 roku opuściliśmy OWR Rzemień (zmiany właścicielskie) i przenieśliśmy się na żwirowisko w od sezonu 2012 Otałęży, mając tam do dyspozycji ponad 55 ha lustra wody.

Chcemy zachęcić dzieci do spróbowania żeglowania na jachtach klasy OPTYMIST i organizujemy akcję pod nazwą Pomóż dziecku zostać optymistrzem. Akcja ma na celu popularyzację bezpiecznego spędzania wolnego czasu nad wodą i jednocześnie naukę żeglowania dla najmłodszych od lat 7 do 13.

Jeżeli masz ochotę nas wesprzeć i jesteś jednocześnie przekonany że nie zmarnujemy tych pieniędzy przekaż nam 1% swojego podatku.

Jak wykorzystamy jeden procent

Jak wykorzystamy 1,5%

Od 2012 roku realizujemny projekt Zostań Optymistrzem.  Zaczynaliśmy od jednego starego optymiasta, od zaprzyjaźnionego klubu dostaliśmy dwa kadłuby które zostały wyremontowane własnymi siłami  i "nasze klubowe" dzieci zaczęły pływać. Kiedyś będąc na Mazurach zobaczył kilkanaście optymistów i szkolenie.  Szkoda że my w naszym klubie tak nie mamy.  Jako organizacja znaleźliśmy projekt  z którego sfinansowaliśmy - zakup 11 optymistów. Z 1% OPP fiansujemy szkolenia dzieci na optymistach, modernizację sprzętu, zakup nowych żagli - regaty i spotkania integracyjne z małym żeglarzami z innych ośrodków.

Więcej o nas

Początki mieleckiego żeglarstwa związane są nierozerwalnie z działającym w naszym mieście oddziałem zakładowym PTTK, a szczególnie Komisją Turystyki Żeglarskiej. Już od początku lat siedemdziesiątych trwały próby utworzenia klubu żeglarskiego. Zaowocowało to w kwietniu 1973 roku utworzeniem Klubu Turystyki Żeglarskiej TRAMP.

Pierwszy  i najistotniejszy  dokument w historii naszego klubu to uchwała członków PTTK z 28 kwietnia 1973 roku w sprawie utworzenia w miejsce istniejącego koła nr 13 PTTK – Klubu Żeglarskiego – a dokładnie: Klubu Turystyki Żeglarskiej “TRAMP” w Mielcu.  Już w pierwszym roku działalności klub liczył 51 członków, w tym 6 żeglarzy jachtowych 19 sterników. Sprzęt, patrząc z dzisiejszego punktu widzenia nie powalał na kolana: w 1973 roku klub dysponował 1 łodzią klasy omega z 1958 roku, jedną łodzią klasy finn z 1958 roku, jedną łodzią wiosłową i jednym kajakiem. Początki działalności to żeglowanie po Wiśle na wysokości ówczesnego ośrodka wypoczynkowego WSK Mielec w Woli Zdakowskiej z malutką bazą sprzętu pływającego, która spłonęła podczas pożaru obiektu.

Kolejną ważną datą w naszej historii był początek 1976 roku, kiedy to 10 lutego podjęto uchwałę o zmianie nazwy klubu na funkcjonującą do dziś – Klub Żeglarski ORKAN w Mielcu.  W tych latach  majątek klubu stanowiły cztery jachty

• łódź żaglowa FINN z 1950 roku,
  • omega z 1952 roku,
  • RAMBLER z 1976 roku
  • ORION – nabyty w 1977 roku

Oprócz pływań po Wiśle nasi żeglarze zaczynają stawiać pierwsze kroki na Zalewie Szczecińskim, na Mazurach, na Bałtyku, szkolą się na wyższe stopnie między innymi w takich ośrodkach jak Trzebierz.   W latach osiemdziesiątych klub przenosi swoją siedzibę do Ośrodka Rekreacyjno-Wypoczynkowego w Rzemieniu. Powstają i są realizowane plany budowy i zakupu nowych jachtów, powiększa się liczba członków, dochodząc w pewnym momencie do 150 osób.  Pod koniec lat 80 zakupiono do klubu nowoczesną jedostekę jacht klasy VENUS z chojnickiej stoczni.  Posiadaliśmy też jacht BEZ-4,  dwa optymisty, jacht klasy ZEFIR.  Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, klub kierowany przez Bogdana Ostrowskiego zmienia formułę działania, statut, porządkowane są sprawy majątkowe.  W 1992  został powołany „nowy  stary” Orkan.  Klub od tej pory jest na własnym rozrachunku, pozbawiony dotacji z WSK. Utrzymuje się ze składek członków, darowizn i, jeśli się czasami udawało – z wpłat od sponsorów. W 2004 roku, jako druga organizacja pozarządowa w Mielcu uzyskaliśmy status Organizacji Pożytku Publicznego. Dzięki temu rokrocznie kasa klubu zasilana jest  kwotami pochodzącymi z 1% podatku. Od kilku lat z powodzeniem startujemy w konkursach ofert Urzędu Miasta, Starostwa Powiatowego, co pozwala nam w pewien sposób dofinansowywać kursy żeglarskie dla młodzieży.

Przez prawie trzy dekady korzystaliśmy z bazy w Rzemieniu. Tam odbywały się szkolenia na stopień żeglarza jachtowego, miłośnicy żagli spotykali się na uroczystościach rozpoczęcia i zakończenia sezonu. W 2012 roku zmuszeni byliśmy przenieść naszą bazę klubową do Otałęży, gdzie znajduje się 50 hektarowy akwen. Najbliższy czas to adaptacja w nowym dla nas środowisku i prace związane z ukończeniem budowy nowej bazy.

Wielu zadawało sobie pytanie: czy na malutkim stawie nr 3, bardziej wędkarskim czy też raczej kąpielisku można zdobyć odpowiednie kwalifikacje? Odpowiedzią na to niech będzie zdjęcie flagi KŻ ORKAN na tle przylądka Horn i na tle Polskiej Stacji Antarktycznej im. Henryka Arctowskiego gdzie jachtem dotarł absolwent naszego kursu z 2002 roku  Darek Gadomski, udział członków naszego klubu w Operacji Żagiel 2010, coroczne pływania po Bałtyku, Morzu Północnym, Adriatyku, Oceanie Atlantyckim. W ciągu 40 lat udało nam się wyszkolić prawie sześciuset żeglarzy. Przy udziale i pomocy Tarnobrzeskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego nasi członkowie zdobywali wyższe stopnie żeglarskie, instruktorskie, mieli możliwość ukończyć kursy operatorów łączności bliskiej wymagane na wodach morskich.

Dzisiaj, po niespełna 50 latach, możemy poszczycić się posiadaniem 3 jachtów kabinowych typu sasanka pływających po Mazurach i na Solinie  na Jeziorze Tarnobrzeskim, dwiema omegami  i 11 optyjmistami  na które środki pozyskaliśmy w ramach konkursu Lokalnej Grupy Działania Prowent - i tu ciekawostka humorystyczna - aby uzyskać środki musieliśmy się jako organizacja  żeglarska zapisać do spisu producentów  rolnych.

Jeszcze kilka lat temu jako Klub Żeglarski ORKAN byliśmy największą organizacją skupiającą żeglarzy na Podkarpaciu. Przemiany lat 90 nie oszczędziły naszego klubu, z dnia na dzień  musieliśmy się nauczyć żyć w nowej rzeczywistości - rozstanie z możnym spnosorem klubu czyli WSK-PZL Mielec odbyło się za pełnym porozumieniem - my dstajemy sprzęt czyli 4 jachty kabinowe w zamian rezygnujemy z finansowania.  Nauczyliśmy się zabiegać o finanse i funkcjonować ze składek i wpłat własnych. Jako druga organizacja z terenu zostaliśmy beneficjentem 1% OPP.   Dziś jest nas tylu ilu jest. Jeżeli przygodny internauta chce sprawdzić to niech  poszuka na naszych stronach www.orkan.miele.pl.  Bakcylem żeglarstwa staramy się zarazić innych, wiedząc, że jest to na szczęście choroba, z którą współczesna medycyna nie radzi sobie. Zaś jednym lekarstwem jest to co powiedział Pompejusz Navigare Necesse Est, Vivere non Necesse. Co przekłada się na język polski Żeglowanie jest koniecznością, życie niekoniecznie. Staramy się promować żeglrstwo wśród najmłodszych - dzieci z rodzicami - współne rejsy imprezy integracyjne, koncerty zespołó szantoych które organizujemy co roku.  Aktywnie też propagujemy żeglarstwo w mediach - jeden z naszych członków prawadzi stałą tematyczną audycje radiową  Pod Żaglami Leliwy gdzie przez dwie godziny przy muzyce żeglarskiej, ale nie tylko takiej informujemy lokalne społeczeność o naszych problemach.  Audycja jest co czwartek od 21 nadawana ze studia w Tarnobrzegu lub w Mielcu.  Ponadto o naszej działalności informujemy lokalne media.

Dane Organizacji

Dochody rozliczane
ryczałtowo

Dochody podstawowe:
z pracy, z prac zleconych
oraz inne podstawowe.

udziałów w spółkach
z o.o., Spółek Akcyjnych
i podobne.

Tylko dla tych, którzy zgłosili
chęć rozliczenia ryczałtowego:
dochody z wynajmu
i prowadzenia działalaności
gospodarczej.
PIT-39 PIT-36L PIT-OP

Pobierz załączniki:

PIT/B, PIT/D, PIT/O, PIT/BR, PIT/ZG, PIT/Z, PIT/M, PIT-2K, PIT-28/B

Do otwarcia plików potrzebujesz bezpłatnego programu Acrobat Reader lub przeglądarki internetowej z wtyczką do odczytywania plików PDF.

Wszystkie pliki zawierają podstawowy formularz PIT oraz wszystkie załączniki, które mogą być do niego dołączone. Wydrukuj tylko potrzebne załączniki pamiętając o ochronie środowiska.

Zbycie nieruchomości Działalność gospodarcza

PIT-OP wypełniają osoby,
Logo PITax.pl

Wybraliśmy dla Państwa

Chcemy odwdzięczyć się za wsparcie naszej organizacji. Dlatego udostępniamy Państwu, zupełnie za darmo, możliwość rozliczenia podatku. Wybraliśmy rozwiązanie wyróżniające się wśród programów i usług rozliczenia podatku dostępnych na rynku – system, w którym można rozliczyć podatek z przyjemnością, – system, który wskaże i podpowie jak można obniżyć podatek. Od 2012 roku PITax.pl Łatwe podatki obsługuje miliony zadowolonych podatników. Zapraszamy do skorzystania.
Druki PIT
Odpowiedz na tylko proste pytania
bez cytowania ustaw i języka
prawnego
Wyślij przez internet do Urzędu Skarbowego – dostaniesz formalne Urzędowe Poświadczenie Odbioru
Bądź bezpieczny – podobnie jak systemy bankowe nigdy nie przechowujemy danych na komputerze użytkownika
  • Rozliczenie na zasadach ogólnych

Dochody podstawowe: z pracy, z prac zleconych oraz inne podstawowe. PIT wybierany przez 82% podatników.

Dochody z działalności gospodarczej, dochody małoletnich dzieci, dochody z zagranicy oraz inne dochody rozliczane na zasadach ogólnych.

• Dochody kapitałowe

Dochody z giełdy papierów wartościowych udziałów w spółkach z o.o., Spółek Akcyjnych i podobne.

• Dochody rozliczane ryczałtowo

Tylko dla tych, którzy zgłosili chęć rozliczenia ryczałtowego: dochody z wynajmu i prowadzenia działalaności gospodarczej.

• Zbycie nieruchomości

Wyłącznie dla osób, które sprzedają nieruchomość zakupioną w ciągu 5 ostatnich lat.

• Działalność gospodarcza rozliczana liniowo

Dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które wybrały opodatkowanie liniowe 19%

• Oświadczenie w sprawie 1,5% podatku

PIT-OP wypełniają osoby, które otrzymują z ZUS sporządzone przez ten organ na druku PIT-40A roczne rozliczenie podatkowe.

• Logo PITax.pl

Wybraliśmy dla Państwa proste, wygodne i bezpieczne rozliczenie PIT – naszym zdaniem najlepsze w Polsce

• Druki PIT

prawnego

• Urzędowe Poświadczenie Odbioru

• Bezpieczne przechowywanie danych

Program ten umożliwia swobodny wybór i przekazanie 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych wybranej Organizacji Pożytku Publicznego.