Misja: Skuteczna pomoc terapeutyczna dla osób z autyzmem
Stowarzyszenie propaguje i realizuje terapię wg Stosowanej Analizy Zachowania (terapia behawioralna).
Specyfika zaburzeń funkcjonowania dzieci ze spektrum autyzmem, przede wszystkim w sferze kontaktów społecznych i komunikacji, stanowi ogromne wyzwanie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów. Wiele tradycyjnych form oddziaływania terapeutycznego okazuje się nieskutecznych w zetknięciu z tak szerokim zakresem deficytów rozwojowych. Obecnie najlepsze rezultaty (o czym świadczą obiektywne badania) przynosi wcześnie podjęta, intensywna terapia behawioralna, oparta o założenia współczesnej teorii uczenia się.
Behawioralny proces terapeutyczno - edukacyjny polega na kształtowaniu u dziecka jak największej ilości zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku. Drogą do tego celu jest systematyczne wzmacnianie (nagradzanie) coraz bardziej zbliżonych do docelowych form zachowania. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu ważnych dla dziecka wzmocnień (nagród).
W terapii behawioralnej istotne jest ścisłe kontrolowanie sytuacji, w których zachowanie przebiega. Oznacza to, że należy w odpowiedni sposób wydawać polecenia. Kontrolowanie sytuacji polega na umiejętnym wprowadzaniu i wycofywaniu różnorodnych podpowiedzi (manualnych, wizualnych, werbalnych, itp.). Temu samemu celowi służy wprowadzanie do środowiska terapeutycznego wyraźnej struktury czasowo - przestrzennej.
Prowadząc terapię z dziećmi ze spektrum autyzmu konieczne jest rozbijanie umiejętności złożonych na bardzo drobne elementy składowe, z których każdy musi być uczony oddzielnie. Natomiast nowe umiejętności są dokładane do już istniejących (opanowanych). Z tego powodu Lovaas i Smith porównali nauczanie dzieci z autyzmem do budowania piramid.
Ostatecznym celem terapii jest nauczenie dziecka jak uczyć się od normalnego środowiska i jak oddziaływać na to środowisko, aby konsekwentnie przynosiło pozytywne rezultaty dziecku, jego rodzinie i innym ludziom.
Prowadzone działania:
1. Punkt konsultacyjny
Specjalistyczny punkt konsultacyjny ma na celu pomoc dzieciom z autyzmem oraz ich rodzinom w przezwyciężaniu skutków niepełnosprawności, dotykającej wszystkie dziedziny życia, poprzez zapewnienie wielostronnej, wielospecjalistycznej pomocy polegającej na diagnozie, terapii i edukacji.
Specjalistyczne konsultacje z zakresu terapii behawioralnej służą diagnozie oraz natychmiastowej poprawie funkcjonowania dzieci z autyzmem poprzez umożliwienie terapii. Bezpośrednimi odbiorcami są rodziny z zagrożeniem autyzmu lub już orzeczonym autyzmem. Rodziny otrzymują pomoc w formie konsultacji z rodzicami, która polega na obserwacji dziecka, napisaniu opinii, omówieniu sytuacji dziecka, zaproponowaniu dalszej skutecznej drogi terapeutycznej. Podczas spotkań podejmuje się pracę z dzieckiem, rodzice otrzymują informacje zwrotne - w jaki sposób podjąć współpracę z dzieckiem autystycznym, w jaki sposób radzić sobie z zachowaniami niepożądanymi takimi jak agresja, autoagresja, rutyny.
2. Rozwijanie zachowań deficytowych u osób z autyzmem w środowisku naturalnym.
Rozwijanie tych zachowań odbywa się poprzez organizowanie indywidualnych zajęć terapeutycznych w ich najbliższym środowisku jakim jest przedszkole, szkoła lub dom rodzinny.
3. Organizowanie szkoleń i warsztatów dla rodziców i terapeutów.
Mają one na celu zapoznawanie rodziców i terapeutów z metodami pracy z osobami z autyzmem oraz najnowszymi badaniami naukowymi. Natomiast warsztaty dla rodziców organizowane są w taki sposób, aby wyposażyć rodzica w konktretne umiejętności pomocy dziecku np: przedstawiaja i wprowadzaja metody komunikacji niewerbalnej, sposoby organizowania czasu wolnego dziecku, rozszerzania diety, trudnych zachowań, itp.
4. Pomoc w zbieraniu funduszy na terapię
Nasi podopieczni zbierają środki 1%, które wykorzystują na organizowanie terapii na terenie domu, w przedszkolu i w szkole oraz zatrudnienie terapeutów . Dzięki nim rodzice finansują również wszelkie artykuły potrzebne do terapii (pomoce edukacyjne, art.papiernicze, nagrody terapeutyczne, sprzęt multimedialny,itp), ale także aktywności sportowe (np: zakup karnetów na basen), wycieczki szkolne oraz inne niezbędne dziecku rzeczy (odzież, zabawki). Środki 1% przeznaczane są także na opłacenie czesnego za przedszkola i szkoły.
Przez cały rok można również wesprzeć podopiecznych Stowarzyszenia przekazując DAROWIZNY.