Stowarzyszenie działa poprzez trzy zorganizowane formy aktywności:
- Ośrodek Edukacyjno-Rehabilitacyjno-Wychowawczy to miejsce, w którym tworzymy codzienność dla dzieci i młodzieży, których niepełnosprawność intelektualna jest według naukowych terminów sprzężona z niepełnosprawnością narządu ruchu, wzroku, słuchu lub autyzmem. To znaczy, że mają „coś więcej”, co nie pozwoli im osiągnąć pełnej samodzielności w dorosłym życiu.
Codziennie do naszego Ośrodka przyjeżdżają dzieci z całej okolicy. Każde z nich ma swoją „klasę”, w której dzięki pracy pedagogów specjalnych i asystentów realizują program na miarę swoich indywidulanych możliwości.
Czas pomiędzy godziną 8:00, a 14:00 wypełniony jest intensywną pracą. Każda z grup pracuje według swojego schematu i rytuału dnia, który podporządkowany jest potrzebom dzieci. Jest też pora na indywidualne zajęcia z psychologiem, logopedą, fizjoterapeutą. Ośrodkowe dzieci ciężko pracują na swoją samodzielność poprzez codziennie powtarzane ćwiczenia i aktywności.
Pragniemy, aby miejsce w którym się znalazły z woli rodziców i opiekunów było obszarem w którym czują się bezpieczne, akceptowane i szczęśliwe. Jednak nie w wymiarze ich nadmiernej ochrony. Dajemy naszym dzieciom możliwość wyboru, podejmowania decyzji, stawiamy im wyzwania, uczestniczymy w kształtowaniu ich charakteru, tworzeniu się ich pasji i zainteresowań. Doświadczamy ich sukcesów, którymi są dla nas proste sprawy- kontakt wzrokowy, umiejętność założenia czapki, gest dziękuję.
Ośrodek nie jest miejscem, gdzie obiecujemy niemożliwe, licząc na zyski. Ograniczamy się do realizmu, który wyznacza nam ścieżkę sukcesów w terapii. Choć mamy możliwość prowadzenia zajęć w salach wyposażonych we wszystko, co potrzebne, ciągle doskonaląc się merytorycznie, to wiemy, że najważniejszym czynnikiem sukcesów naszych dzieci jest współpraca całego zespołu terapeutycznego i rodziny naszych Niepowtarzalnych dzieci.
2. Punkt wczesnego wspomagania rozwoju to działalność naszego stowarzyszenia, która skupia się na szczególnie trudnym okresie życia dziecka, który determinuje całą jego przyszłość. Wczesne wspomaganie to praca z dziećmi od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole. Jest to czas kiedy rozwój dziecka przebiega bardzo dynamicznie w każdym obszarze.
Kiedy rodzic i lekarze widzą dyskretne objawy nieharmonijności tego rozwoju zgłaszają się do nas z prośbą o wsparcie. Dzieci, których rozwój nie przebiega prawidłowo korzystają z indywidualnego wsparcia prowadzonego przez psychologów, pedagogów, fizjoterapeutów, terapeutów integracji sensorycznej, czy logopedów.
Tym, co nas wyróżnia to możliwość pracy w zespole. Cenimy sobie możliwość dyskusji nad prawidłową diagnozą i dobrym kierunkiem terapii dzieci.
Ten obszar naszej pracy wymaga ciągłej edukacji i szczególnych umiejętności w pracy z małym dzieckiem i jego rodziną.
3. Prowadzimy od 2017-go roku Środowiskowy Dom Samopomocy dla 30-tu dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz przewlekłymi zaburzeniami, który nazwaliśmy Centrum Aktywności TON, co oznacza Twórcze Odkrywanie Niezależności. Uczestnicy naszych zajęć poprzez szereg aktywności mają szansę stać się bardziej samodzielnymi. Chcemy podtrzymywać i rozwijać ich umiejętności niezbędne do samodzielnego życia, podnoszenia poziomu zaradności życiowej i sprawności psychofizycznej.
Dzięki 1% możemy organizować dodatkowe działania, których nie możemy pokryć ze środków bieżących stowarzyszenia pozyskiwanych z dotacji i projektów. Do tej pory zebrany 1% pomógł nam w wybudowaniu nowego obiektu dla naszych podopiecznych. Teraz o budynek musimy dbać i go na bieżąco wyposażać. Z pewnością tworzenie miejsca dla niepowtarzalnych chwil jest możliwe również dzięki wsparciu podatników.