Nie mogę przekazać 1,5% dowolnej OPP
Zapomniałem hasła. Jak odzyskać dostęp do konta?
Jak złożyć korektę PIT-u?
Skąd wiem, że mój PIT dotarł do urzędu? Czy otrzymam jakieś potwierdzenie?
Nie mogę otworzyć UPO/PDF-a z zeznaniem
Co to jest ZAP-3?
Jak wysłać ZAP-3 przez internet?
Co zrobić, żeby zwrot podatku przyszedł na moje konto bankowe?
Jak podpisać/wysłać PIT online?
Dlaczego muszę podać kwotę przychodu z ubiegłorocznego PIT-u?
Kiedy mogę odliczyć ulgę na internet?
Brak danych dziecka w PIT-O
Jak mogę edytować/usunąć emaila bądź konto?
Rozliczając sam PIT-11 wychodzi zwrot, a z PIT-40A - niedopłata. Dlaczego?
Wpisuję dane z emerytur/rent do PIT-11 i nie są przeniesione kwoty. Dlaczego?
Jak rozliczyć dochody zagraniczne w PITax.pl?
Gdzie na swoim koncie mogę sprawdzić kwotę zeszłorocznego przychodu?
Błędny adres e-mail podczas założenia konta
Czy mogę edytować dane już wygenerowanego PIT-u?
Dlaczego jest tak długi czas oczekiwania na UPO?
Nie mogę się zalogować
Jak usunąć PIT?
Zeznanie wypełniane w trybie 'anonimowym'
Jak wypełnić PIT dla osoby trzeciej?
Jak mogę przekazać 1,5% na wybraną przez siebie OPP?
Gdzie znajdę swoje zeznanie?
Dlaczego nie ma mojego REGON-u w PIT-B?
Jak rozliczyć PIT-8C?
Jak rozliczyć PIT-38?
Czym jest cel szczegółowy?
FAQ - Najczęściej zadawane pytania
-
Nie mogę przekazać 1,5% dowolnej OPP
W rozliczeniach za 2023 rok będziemy mogli przekazać aż 1,5% PIT na rzecz dowolnie wybranej OPP. Aby tego dokonać należy rozliczyć się bezpośrednio ze strony pitax.pl – wpisując www.pitax.pl w pasku adresu. Jeśli weszliśmy do programu bezpośrednio ze strony danej OPP, to jej numer KRS jest ustawiony na sztywno i nie można go zmienić. Po przystąpieniu do rozliczenia w PITax.pl poprzez stronę danej OPP, nadal możemy zmienić organizację pożytku publicznego, to należy:
- Wylogować się z obecnego rozliczenia.
- Wpisać w pasku adresu www.pitax.pl/000000000, gdzie w miejscu zer należy podać nr KRS OPP, na którą chcemy przekazać 1,5% PIT.
- Zalogować się.
- Rozpocząć nowe rozliczenie, co wiąże się z wypełnianiem PIT od nowa.
-
Zapomniałem hasła. Jak odzyskać dostęp do konta?
Proszę wybrać opcję "zaloguj się" - wpisać swój adres e-mail oraz wybrać opcję "nie mogę się zalogować" - a następnie postępować zgodnie z instrukcjami podanymi przez program.
-
Jak złożyć korektę PIT-u?
Aby złozyć korektę PIT należy zalogować się na swoje konto PITax.pl, wybrać opcję "Zeznania" w menu na górnym niebieskim pasku, a następnie kliknąć w "+nowa korekta". Należy pamiętać, że wypełnienie korekty polega na wypełnieniu PIT od początku, stąd nie możemy ograniczyć się do podania wyłącznie tych informacji, które chcielibyśmy poddać aktualizacji.
-
Skąd wiem, że mój PIT dotarł do urzędu? Czy otrzymam jakieś potwierdzenie?
Gdy PIT dotarł do urzędu skarbowego, urząd w odpowiedzi wysyła UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru. UPO jest oficjalnym, urzędowym dokumentem, który stanowi, że urząd właśnie otrzymał nasz PIT.
Status złożonego PIT-u można również sprawdzić – po zalogowaniu się do www.pitax.pl – w górnej zakładce „Konto Podatnika”, w podmenu „Zeznania”.
-
Nie mogę otworzyć UPO/PDF-a z zeznaniem
Deklaracja oraz UPO są przygotowane na formularzu Ministerstwa Finansów, który jest rygorystyczny, jeśli chodzi o program, w którym otwiera się deklaracje. Prosimy o zainstalowanie najnowszej wersji Acrobat Reader (wersja X lub wyższa). Acrobat Reader można pobrać ze strony producenta.
-
Co to jest ZAP-3?
ZAP-3 służy do poinformowania urzędu skarbowego o zmianach w zakresie:
-aktualnego adresu zamieszkania,
-danych kontaktowych podatnika,
-sposobu w jaki ma być dokonywany zwrot podatku (przekazem pocztowym, na rachunek bankowy),
-obecnego rachunku bankowego podatnika.
ZAP-3 jest formularzem najczęściej wykorzystywanym do aktualizacji numeru rachunku bankowego, na jaki chcielibyśmy otrzymywać zwrot podatku. ZAP-3 wysyłamy, jeśli zmieniliśmy numer rachunku lub jeśli do tej pory nie otrzymywaliśmy zwrotu na rachunek, a teraz tego sobie życzymy. W takim przypadku druk ZAP-3 należy złożyć osobiście w urzędzie lub wysłać pocztą – obecne wymogi Ministerstwa Finansów nie pozwalają na wysłanie ZAP-3 przez internet w podobny sposób jak zeznanie roczne (czyli wpisując kwotę ubiegłorocznego przychodu). ZAP-3 można wysłać elektronicznie, tylko jeżeli dysponuje się e-podpisem (certyfikowanym podpisem elektronicznym).
Podatnicy rozliczający się na druku PIT-37 nie muszą informować urzędu skarbowego o zmianie rachunku bankowego za pośrednictwem odrębnego formularza ZAP-3. Mogą tego dokonać w treści składanego zeznania rocznego, w specjalnie dedykowanym temu polu.
ZAP-3 można złożyć w urzędzie w dowolnym terminie. Druk ZAP-3 wystarczy złożyć tylko jeden raz, nie trzeba podawać numeru konta co roku, ponieważ zostaje ono zarejestrowane przez urząd.
-
Jak wysłać ZAP-3 przez internet?
ZAP-3 można wysłać elektronicznie za pośrednictwem:
-certyfikowanego podpisu elektronicznego,
-profilu zaufanego (m.in. e-dowód, bankowość elektroniczna, aplikacja m-Obywatel).
Jeśli nie dysponujemy możliwością złożenia ZAP-3 drogą elektroniczną możemy tego dokonać w tradycyjnej formie - osobiście w urzędzie lub wysłać pocztą.
ZAP-3 możemy wysłać w dowolnym terminie. Druk ZAP-3 wystarczy złożyć jeden raz, nie trzeba podawać numeru konta co roku, ponieważ zostaje ono zarejestrowane przez urząd. Dlatego, jeśli wcześniej otrzymywała Pani/Pan zwrot na aktualne konto bankowe – ZAP-3 nie należy składać.
-
Co zrobić, żeby zwrot podatku przyszedł na moje konto bankowe?
Aby zwrot podatku przyszedł na konto bankowe, a do tej pory przychodził pocztą lub w ogóle nie przychodził – podczas wypełniania PIT należy na ekranie „Twój urząd skarbowy” zaznaczyć opcję „Chcę zaktualizować lub po raz pierwszy podać dane rachunku bankowego (...)” oraz wpisać numer konta bankowego i nazwę banku.
Jeśli PIT już wysłaliśmy do urzędu – aby wybrać zwrot podatku na konto bankowe, należy złożyć osobiście w urzędzie lub wysłać pocztą druk ZAP-3. ZAP-3 można złożyć w urzędzie w dowolnym terminie.
Jeżeli podawaliśmy konto bankowe już wcześniej i nie zmieniło się ono, wtedy – jak co roku – urząd przyśle zwrot na nasze konto, a my nie musimy o niczym informować. Jeżeli jednak chcielibyśmy zmienić numer konta, należy złożyć ZAP-3.
-
Jak podpisać/wysłać PIT online?
Podpisem online jest kwota przychodu z któregokolwiek ubiegłorocznego zeznania (składanego w 2023 r.). Przy wysyłce PIT przez internet należy kierować się poniższymi wskazówkami.
Bazując na rozliczeniu za 2022 rok (zeznania składane w 2023 roku) w przypadku PIT-37 należy podać wartość z pozycji 83 lub 44 lub 46 lub 48 lub 50. Jeżeli jednak w zeszłorocznym zeznaniu występowaliśmy jako małżonek, wówczas należy podać wartość z pozycji 118 lub 45 lub 47 lub 49 lub 51 (jeśli rozliczenie było lub jest wspólne, kwot nie należy sumować – podajemy przychód tylko tej osoby, która w obecnym roku występuje jako podatnik).
Jeżeli składaliśmy inny PIT, wówczas jako kwotę przychodu za rok 2022 należy rozumieć w przypadku:
PIT-28 pole 62 lub 20 lub 22 lub 24
PIT-36 pozycję 147 lub 79 lub 81 lub 83 jeżeli podatnik w zeznaniu za rok 2022 występował jako podatnik, jeśli został wpisany jako małżonek będą to pozycje 209 lub 82 lub 84 lub 86,
PIT-36L pozycję 28 lub 33 lub 23 lub 25 lub 27,
PIT-38 pozycję 24 lub 34,
PIT-39 pozycję 20,
PIT-40A sumę z pozycji 36 i 38.
Jeśli w ubiegłym roku nie składaliśmy PIT-u – jako kwotę przychodu należy podać „0” (zero). Natomiast, jeśli w ubiegłym roku składaliśmy kilka PIT-ów – należy podać kwotę tylko z jednego zeznania (nie ma znaczenia, którego).
-
Dlaczego muszę podać kwotę przychodu z ubiegłorocznego PIT-u?
Podanie kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania jest niezbędne, aby wysłać PIT online (jest to wymóg stawiany przez Ministerstwo Finansów osobom, które nie mają kwalifikowanego podpisu elektronicznego). Podanie odpowiedniej kwoty przychodu poświadcza tożsamość użytkownika – jest to zabezpieczenie przed fałszywym wysyłaniem PIT przez osoby, które mogłyby się za nas podszywać.
-
Kiedy mogę odliczyć ulgę na internet?
Ulga na internet w 2024 r. przysługuje, jeśli w roku 2024 odliczamy ją po raz pierwszy lub po raz pierwszy odliczaliśmy ją w roku ubiegłym.
-
Brak danych dziecka w PIT-O
Obecne wymogi Ministerstwa Finansów stanowią, że jeżeli dziecko ma podany PESEL w zeznaniu, to imię, nazwisko oraz data urodzenia są niepotrzebne, natomiast jeśli nie ma PESEL-u, to należy wpisać imię, nazwisko oraz datę urodzenia. Z tego powodu, w końcowym Picie widnieje albo sam PESEL, albo pozostałe trzy informacje.
Formularze rządowe nie przyjmują PIT-ów z wszystkimi czterema danymi (PESEL, imię, nazwisko, oraz data urodzenia), a jedynie z jedną z powyższych konfiguracji – dlatego też przyjęliśmy opcję z numerem PESEL, jeśli użytkownik podał wszystkie dane. -
Jak mogę edytować/usunąć emaila bądź konto?
Aby usunąć konto w pitax.pl, po uprzednim zalogowaniu się, należy wejść do Konta Podatnika i przejść do zakładki Ustawienia. USUŃ, prosimy wpisać drukowanymi literami.
Aby zmienić preferencje otrzymywanych maili, należy wejść w zakładkę Konto Podatnika > Ustawienia > Poczta e-mail – i tam wybrać, jakie komunikaty chcemy otrzymywać.
-
Rozliczając sam PIT-11 wychodzi zwrot, a z PIT-40A - niedopłata. Dlaczego?
Taka sytuacja jest możliwa oraz prawidłowa merytorycznie. Otóż przypadki tego typu występują, gdy zarówno podmiot, od którego otrzymano PIT-11 (np. pracodawca, urząd pracy), jak i ZUS rozliczali tzw. kwotę zmniejszającą podatek (a ZUS rozliczył ją z całą pewnością, skoro otrzymaliśmy PIT-40A – ponieważ jest do tego zobligowany przepisami).
Jednakże prawo podatkowe pozwala na odliczenie kwoty zmniejszającej podatek (556,02 zł) tylko jeden raz. Czyli, jak można łatwo zauważyć, zostaliśmy „uprzywilejowani” podwójnie i teraz musimy oddać to, co nam nadmiarowo odliczono.
-
Wpisuję dane z emerytur/rent do PIT-11 i nie są przeniesione kwoty. Dlaczego?
Błąd mógł zostać spowodowany pomyleniem PIT-11 z PIT-11A. Aby wprowadzić dane z PIT-11A należy na ekranie „Czy dostałeś inne formularze PIT” wybrać „Tak”, a następnie z dostępnych formularzy wybrać PIT-40A/11A.Dalej – gdy już będziemy na ekranie PIT-40A/11A – należy zaznaczyć opcję „Ta deklaracja, to PIT-11A”. Następnie przepisujemy dokładnie te same dane w dokładnie te same miejsca – jak na papierowym formularzu.
-
Jak rozliczyć dochody zagraniczne w PITax.pl?
Przy pytaniu „Czy miałeś inne przychody?”, należy wybrać „Tak”, a następnie spośród dostępnych PIT-ów należy wybrać PIT-36. Dalej – wystarczy odpowiadać na zadawane przez program pytania.
-
Gdzie na swoim koncie mogę sprawdzić kwotę zeszłorocznego przychodu?
Jeśli rozliczaliśmy się w PITax.pl w poprzednich latach, stosowne dane zostały zapamiętane i zostaną automatycznie podstawiane w odpowiednie miejsce – wszystko pod kontrolą użytkownika.
Aby dotrzeć do PIT-ów rozliczanych w poprzednich latach, należy zalogować się do pitax.pl, wejść na Konto Podatnika-->Archiwum. Następnie w polu rok podatkowy należy wybrać odpowiedni rok (ten, za który PIT składaliśmy) nacisnąć „filtruj” i pojawi się możliwość pobrania danego PIT-u.
-
Błędny adres e-mail podczas założenia konta
W przypadku niepoprawnego adresu e-mail należy ponownie utworzyć konto – na swój prawidłowy adres. Wiąże się to z ponownym wypełnianiem PIT-u. Jeśli PIT już wysłaliśmy do urzędu – najlepiej złożyć korektę, tak by UPO oraz PIT były dostępne za pośrednictwem e-maila.
Ze względu na ochronę danych osobowych nie dokonujemy wglądów do wypełnianych PIT-ów. W związku z tym to osoba wypełniająca PIT jest odpowiedzialna za podanie prawidłowego adresu e-mail (m.in. dlatego prosimy o powtórzenie adresu e-mail podczas zakładania konta).
-
Czy mogę edytować dane już wygenerowanego PIT-u?
Zeznanie, które zostało już wygenerowane oraz potwierdzone przez użytkownika po zapoznaniu się z wypełnionym PIT-em – przyciskiem „Potwierdzam i idę dalej”, (na ekranie z podglądem PIT), jest już ukończone i nie ma możliwości jego edycji. Na ekranie podsumowania z podglądem PIT-u mamy ostatnią możliwość na skorygowanie danych.
-
Dlaczego jest tak długi czas oczekiwania na UPO?
Długi czas oczekiwania na UPO może być spowodowany:
- pominięciem przycisku „Dalej” – jeśli zostaliśmy na ekranie „Wysyłka rozpoczęta”.
- problemem po stronie bramki technicznej przyjmowania PIT-ów ze strony Ministerstwa Finansów. Z programu można się wylogować i wrócić do pitax.pl kolejnego dnia, aby sprawdzić Status złożonego PIT-u. Można to sprawdzić – po zalogowaniu się do www.pitax.pl – w górnej zakładce „Konto Podatnika”, w podmenu „Zeznania”.
-
Nie mogę się zalogować
Aby zalogować się do systemu, należy podać swój e-mail oraz hasło – należy podać adres e-mail, który został podany podczas pierwszego wypełniania PIT-u. Hasło zostało wysłane na e-mail podany w PITax.pl jako wiadomość o tytule „Witamy w PITax.pl”. W jej treści znajduje się 8-znakowe hasło (wytłuszczone).
W przypadku problemów z odnalezieniem wspomnianej wiadomości e-mail należy sprawdzić, czy nie trafiła ona do folderu SPAM-u lub innej kategorii wiadomości (np. Oferty). Jeśli pomimo to wiadomość nie zostanie odnaleziona – podczas logowania się do serwisu pitax.pl – można użyć opcji „Nie mogę się zalogować”. Wybierając tę opcję, można zmienić hasło na ustalone przez siebie. Hasło powinno być co najmniej 8-znakowe.
-
Jak usunąć PIT?
Aby usunąć PIT, należy zalogować się na swoje konto, następnie wejść w opcję Moje konto > Zeznania. Na tym ekranie po prawej stronie jest przycisk Usuń przy każdym Picie – który usuwa niechciany przez nas PIT.
-
Zeznanie wypełniane w trybie 'anonimowym'
Jeśli została wybrana opcja rozliczenia anonimowego – bez wypełniania danych osobowych – to takie rozliczenie nie daje możliwości wysyłki do Urzędu Skarbowego przez internet i pozwala jedynie na podgląd wygenerowanego PIT-u. Do użytkownika nie są też wysyłane żadne e-maile – nie prosimy o e-mail przy rozliczeniu anonimowym.
Jeśli użytkownik skorzysta z PITax.pl, podając swój e-mail – podgląd zeznania, zeznań z poprzednich lat, możliwość wydruku oraz wysyłki PIT-u online będą możliwe z Konta Podatnika, po zalogowaniu się do programu.
-
Jak wypełnić PIT dla osoby trzeciej?
Jeżeli użytkownik chciałby rozliczyć PIT nie dla siebie – prosimy o wykonanie następujących kroków:
1. Aby rozliczyć daną osobę ze swojego konta, należy na ekranie „Dla kogo chciałbyś rozliczyć PIT-y” wybrać opcję „Dla innych osób”. Następnie, po naciśnięciu przycisku „Dalej” – na ekranie „Podatnik, dla którego wypełniasz zeznanie” – należy wybrać odpowiednią kategorię, osobę oraz typ rozliczenia.
2. Jeśli dane rozliczanej osoby nie zostały wcześniej uzupełnione w Koncie Podatnika, należy je uzupełnić (przycisk „Nowy podatnik”). Zostaniemy przekierowani na ekran „Podatnicy” – gdzie można uzupełnić dane wymaganych osób, stworzyć kategorię itp. W tym celu wystarczy kliknąć w odpowiednią zakładkę z lewej strony (współmałżonek, nasze dzieci, rodzina, znajomi itd.).
3. Po uzupełnieniu danych należy je zapisać (przycisk w prawym, dolnym rogu ekranu). Następnie należy wrócić do zeznania (przycisk w lewym, dolnym rogu ekranu). W dalszej kolejności użytkownik jest automatycznie prowadzony przez kolejne etapy rozliczenia podatkowego. -
Jak mogę przekazać 1,5% na wybraną przez siebie OPP?
Aby przekazać 1,5% na wybraną przez siebie OPP, należy rozpocząć rozliczenie bezpośrednio ze strony https://www.pitax.pl/
Kolejno, należy wybrać przycisk „Rozlicz PIT” znajdujący się prawym górnym rogu ekranu, a następnie rozpocząć nowe rozliczenie (tzn. nie należy kontynuować starego). Dalej na ekranie Wspieraj Organizacje Pozarządowe należy wybrać opcję „Zmień OPP” znajdującą się w prawym dolnym rogu ekranu. Na następnym ekranie należy wybrać opcję „Więcej OPP” znajdującą się w prawym dolnym rogu ekranu – daje to możliwość wyboru OPP oraz wpisanie numeru KRS konkretnej wybranej przez nas organizacji.
-
Gdzie znajdę swoje zeznanie?
Swoje zeznanie można sprawdzić – po zalogowaniu się do pitax.pl – na Koncie Podatnika, w zakładce Zeznania (niebieski, górny pasek). Po kliknięciu w „Zeznania” należy wybrać opcję „Pobierz formularze” lub „Pobierz zeznanie” znajdującą się obok danego PIT.
-
Dlaczego nie ma mojego REGON-u w PIT-B?
Aktualne wymogi Ministerstwa Finansów stanowią, że jeżeli podaliśmy NIP w zeznaniu PIT-B, REGON jest niepotrzebny, natomiast, jeśli nie ma NIP-u, to należy podać REGON. W związku z tym, w gotowym PIT-B widnieje albo sam NIP, albo REGON. Obecnie obowiązujące elektroniczne formularze nie przyjmują PIT-ów z dwoma danymi (NIP i REGON), a jedynie z jedną z tych informacji – dlatego też przyjęliśmy wariant z numerem NIP, jeśli użytkownik podał wszystkie dane.
-
Jak rozliczyć PIT-8C?
Aby rozliczyć PIT-8C, należy przy pytaniu „Czy miałeś inne formularze PIT” wybrać „Tak”, a następnie spośród dostępnych zeznań PIT wybrać PIT-8C. Następnie należy wybrać sekcję, która jest wypełniona w papierowym formularzu 8C. Należy przepisać dane z papierowego PIT-8C do formularza w programie. Jeśli wypełnionych jest kilka sekcji, należy wybrać kolejny PIT-8C i wypełnić PIT zaznaczając kolejną sekcję z danymi.
-
Jak rozliczyć PIT-38?
W przypadku otrzymania PIT-8C, aby wypełnić PIT-38, należy podjąć następujące kroki:
- na ekranie "Czy miałeś inne formularze PIT" należy wybrać "Tak".
- spośród dostępnych formularzy wybrać "PIT-8C".
- uzupełnić PIT-8C.
- przy pytaniu "Czy miałeś przychody z kapitałów pieniężnych" wybrać "Tak".
- w dalszej kolejności należy postępować według instrukcji programu.
W przypadku nieotrzymania PIT-8C, aby wypełnić PIT-38, należy podjąć następujące kroki:- na ekranie "Czy miałeś inne przychody" - należy wybrać "Tak".
- spośród dostępnych formularzy wybrać „PIT-38”.
- przy pytaniu "Czy miałeś przychody z kapitałów pieniężnych" wybrać "Tak".
- w dalszej kolejności należy postępować według instrukcji programu.
-
Czym jest cel szczegółowy?
Podatnik, w składanym przez siebie zeznaniu podatkowym, może podać dodatkowe informacje, które w jego ocenie powinny mieć wpływ na rozdysponowanie przez organizację pożytku publicznego środków z 1,5%. Podatnik może więc np. wskazać konkretnego podopiecznego lub zakres działań danej organizacji, które mają otrzymać wsparcie z 1,5%. Należy pamiętać, że nie jest to właściwe miejsce do podania numeru KRS organizacji!