Wyślij PIT przez internet

Na tym ekranie możemy wysłać PIT przez internet. Aby to uczynić, należy w pole z prawej strony ekranu, wpisać kwotę przychodu z ubiegłorocznego PIT (zgodnie z podpowiedziami w ramce), a następnie kliknąć "Podpisz i wyślij". Jeśli rok temu rozliczaliśmy się z pitax, to odpowiednia kwota jest zapamiętywana automatycznie.

Co mam zrobić, jeśli nie mam PIT-u z zeszłego roku?

Aby wysłać PIT przez internet niezbędne jest podanie ubiegłorocznego przychodu lub dysponowanie e-podpisem (certyfikowanym podpisem elektronicznym). Jeśli nie posiadamy ani e-podpisu ani przychodu z ubiegłego roku, to:

  •  można spróbować zadzwonić do urzędu skarbowego z zapytaniem o odpowiednią kwotę - jednak nie zawsze może udać się uzyskać odpowiedź. Jest to zależne od urzędnika.
  •  rozliczyć drugi PIT na podstawie ubiegłorocznych przychodów (np. ubiegłorocznych PIT-11, PIT-8C) - wtedy uzyskamy gotową, odpowiednią kwotę (z pozycji "przychód razem"), którą należy wpisać w pole "Twój podpis".
  •  można obliczyć odpowiednią kwotę na podstawie ubiegłorocznych PIT-ów od płatników (PIT-11, PIT-8C, PIT-40A/11A)
  • Jeżeli w urzędzie nie podano nam odpowiedniej kwoty oraz nie posiadamy przy sobie żadnego z ubiegłorocznych PIT-ów, należy wydrukować zeznanie i złożyć osobiście w urzędzie lub wysłać pocztą (nie zapomnijmy wtedy o odręcznym podpisie zeznania).
Co oznacza wybór "Wydrukuj i wyślij pocztą kopię zeznania oraz Urzędowe Poświadczenie Odbioru z oryginalną pieczęcią PITax.pl"?

Na Państwa zlecenie/zamówienie wysyłamy pocztą do Państwa wypełniony PIT oraz UPO (potwierdzenie przyjęcia PIT-u przez urząd - gdy wysłali Państwo PIT przez internet).
Nie wysyłamy pocztą PIT-ów do urzędu skarbowego.

Co się stanie, jeśli podamy błędną kwotę z zeszłorocznego zeznania podatkowego?

System nie przyjmie deklaracji. O jej odrzuceniu zostaniemy poinformowany komunikatem „weryfikacja negatywna – błąd w danych identyfikacyjnych" podczas próby pobrania UPO. Podanie prawidłowej kwoty przychodu oraz wszystkich prawidłowych danych jest warunkiem koniecznym do prawidłowego złożenia dokumentu.

Czy trzeba wydrukować zeznanie, czy do celów dowodowych wystarczy zachować UPO?

Do celów dowodowych wystarczy zachować UPO. Zaleca się również posiadanie wypełnionego PIT-u.
Zeznanie możemy otrzymać na e-maila - gdy zaznaczymy odpowiednią opcję, a także mamy je dostępne na naszym koncie (na górnym pasku pt Konto Podatnika). Zeznanie możemy ściągnąć, klikając "Pobierz formularze" na żółtym pasku.

Dlaczego muszę podawać kwotę z zeszłego roku, aby wysłać PIT przez internet?

Są dwa rodzaje podpisów dopuszczanych przez Ministerstwo Finansów, które pozwalają wysłać PIT przez internet. Jednym jest kwota przychodu z ubiegłorocznego z zeznania, a drugim e-podpis (certyfikowany kwalifikowany podpis elektroniczny). Jeśli nie dysponujemy osobistym, indywidualnym e-podpisem (który stanowi o naszej tożsamości) niezbędnym jest "podpis" w postaci ubiegłorocznego przychodu - są to tzw. dane autoryzujące, które mają na celu potwierdzić, że to na pewno my wysyłamy PIT przez internet, a nie, że ktoś się za nas podszywa.

Gdzie w PITax.pl znajdę swoje poprzednie zeznania?

Zeznania z poprzednich lat są dostępne po zalogowaniu się na konto PITax.pl w zakładce archiwum.

Jak się podpisać?

Podpisem jest kwota przychodu z zeznania, które składałeś w poprzednim roku.
Znajdziesz ją w polu nr 64 na PIT-37 złożonym za 2015 rok. Jeżeli w zeszłym roku nie składałeś zeznania, Twoja kwota do podpisu to 0.
Jeżeli jednak w zeszłorocznym zeznaniu występowałeś jako małżonek wówczas podaj wartość z pozycji 95. Jeżeli składałeś inny PIT wówczas jako kwotę przychodu za rok 2015 należy rozumieć w przypadku:

  •  PIT-28 pozycję 45 lub
  •  PIT-36 pozycję 90 lub pozycję 141 jeżeli podatnik w zeznaniu za rok 2015 występuje jako małżonek lub
  •  PIT-36L pozycję 13 lub pozycja 18 lub
  •  PIT-38 pozycję 24 lub
  •  PIT-39 pozycję 20 lub
  •  PIT-40 pozycję 53 lub
  •  PIT-40A pozycję 33.
Skąd wiem, że mój PIT dotrze do urzędu? Czy otrzymam jakieś potwierdzenie?

Gdy PIT dotarł do urzędu skarbowego, urząd w odpowiedzi wysyła UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru. UPO jest oficjalnym, urzędowym dokumentem, który stanowi, że urząd właśnie otrzymał nasz PIT.
Status złożonego PIT-u można również sprawdzić logując się do pitax.pl i wchodząc w zakładkę "Konto Podatnika"-->zeznania. UPO powinniśmy przechowywać przez 5 lat.

Pomoc techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn - pt: 9:00 - 16:00

Krajowa Informacja Podatkowa

  • (22) 330 0 330
  • pn - pt: 7:00 - 18:00