Jak wysłać PIT online - informacje merytoryczne

620x100 dziecinnie proste

Rozliczenie PIT przez internet zdobywa coraz większe rzesze fanów, ponieważ jest prostsze i szybsze niż tradycyjne wysłanie PIT pocztą lub złożenie osobiście w urzędzie skarbowym. Poniżej przedstawiamy solidną i praktyczną porcję informacji na temat wysyłania PIT online.

Jak wysłać PIT online - informacje merytoryczne

Wysyłka PIT przez internet coraz bardziej wypiera tradycyjną formę osobistego składania PIT w urzędzie. Na korzyść wysłania PIT online, przemawia możliwość dostarczenia PIT bez ruszania się z domu, możliwość wysłania PIT w 5 minut oraz programy do PIT, które wypełniają zeznanie za użytkownika - obliczają należne ulgi i podpowiadają o zasadach podatkowych.

 

INFORMACJE MERYTORYCZNE DOTYCZĄCE WYSYŁANIA PIT ONLINE

Najważniejszym przy wysłaniu PIT online jest tzw. podpis online. Są dwa rodzaje podpisów dopuszczanych przez Ministerstwo Finansów, które pozwalają wysłać PIT przez internet. Jednym jest kwota przychodu z ubiegłorocznego z zeznania, a drugim e-podpis (certyfikowany kwalifikowany podpis elektroniczny). Jeśli nie dysponujemy osobistym, indywidualnym e-podpisem (który stanowi o naszej tożsamości) niezbędnym jest "podpis" w postaci tzw. danych autoryzacyjnych (w dalszej części artykułu będziemy go nazywać “podpisem autoryzacyjnym”). Na podpis autoryzacyjny składa się: imię, nazwisko, NIP lub PESEL, data urodzenia oraz kwota ubiegłorocznego przychodu (z zeznania PIT, który składaliśmy rok temu) - są dane autoryzujące, które mają na celu potwierdzić, że to na pewno my wysyłamy PIT przez internet, a nie, że ktoś się za nas podszywa.

W programach do PIT, gdy już PT wypełniliśmy jedyne, co musimy podać sami, to kwota przychodu z ubiegłorocznego PIT, ponieważ imię, nazwisko, PESEL (NIP) i datę urodzenia wpisywaliśmy już na etapie wypełniania PIT. Czyli pozostaje nam uzupełnić jedynie pole z kwotą z ubiegłorocznego PIT. Jest to kwota z kolumny “przychód razem” z rozliczenia, które składaliśmy w urzędzie skarbowym rok temu. Np. jeśli chcemy wysłać PIT w roku 2016 (czyli za rok 2015), to musimy podać przychód z PIT, który składaliśmy w urzędzie w roku 2015 (czyli za rok 2015).

Zawsze, jako podpis autoryzacyjny musimy podać ubiegłoroczny przychód osoby, która występuje jako podatnik na PIT w roku wysyłania PIT - gdy rozliczenie było lub jest wspólne kwot nie należy sumować, podajemy tylko i wyłącznie przychód osoby w roli podatnika, a nie małżonka w danym roku.

Przykład 1.

Pani Anna wraz z mężem rozliczają wspólny PIT w roku 2016 (za rok 2015). W roku 2016 pani Anna występuje jako podatnik w PIT, a mąż - jako współmałżonek. Tak samo było rok temu, w 2015 (PIT za 2014) - pani Anna była podatnikiem, a mąż - współmałżonkiem. Dlatego przy wysyłaniu PIT online w roku 2016 małżonkowie powinni podać tylko i wyłącznie ubiegłoroczny przychód pani Anny.

Przykład 2.

Pani Anna wraz z mężem rozliczają wspólny PIT w roku 2016 (za rok 2015). W roku 2016 pani Anna występuje jako podatnik w PIT, a mąż - jako współmałżonek. Natomiast rok temu, w 2015 (PIT za 2014) - pani Anna była w PIT współmałżonkiem, a mąż - podatnikiem. Dlatego przy wysyłaniu PIT online w roku 2016 małżonkowie powinni podać tylko i wyłącznie ubiegłoroczny przychód męża pani Anny.

Przykład 3.

Pani Anna wraz z mężem rozliczają wspólny PIT-37 w roku 2016 (za rok 2015). W roku 2016 pani Anna występuje jako podatnik w PIT, a mąż - jako współmałżonek. Rok temu, w 2015 (PIT za 2014) małżonkowie składali odrębne PIT-y, pani Anna - PIT-28, a mąż pani Anny - PIT-37. Przy wysyłaniu PIT online w roku 2016, małżonkowie, jako kwotę przychodu, powinni podać kwotę z ubiegłorocznego PIT-28 pani Anny, ponieważ w roku wysyłania PIT, to ona figuruje jako podatnik na zeznaniu
rocznym PIT-37.

Brak ubiegłorocznego PIT-u przy sobie podczas wypełniania PIT online

Aby wysłać PIT przez internet niezbędne jest podanie ubiegłorocznego przychodu lub dysponowanie e-podpisem (certyfikowanym podpisem elektronicznym). Jeśli nie posiadamy ani e-podpisu ani przychodu z ubiegłego roku, to:

  • można spróbować zadzwonić do urzędu skarbowego z zapytaniem o odpowiednią kwotę - jednak nie zawsze może udać się uzyskać odpowiedź. Jest to zależne od urzędnika.
  • można rozliczyć drugi - równoległy  PIT na podstawie ubiegłorocznych przychodów (np. ubiegłorocznych PIT-11, PIT-8C) - wtedy uzyskamy gotową, odpowiednią kwotę (z pozycji "przychód razem"), którą należy wpisać w pole "Twój podpis".
  • można obliczyć odpowiednią kwotę na podstawie ubiegłorocznych PIT-ów od płatników (PIT-11, PIT-8C, PIT-40A/11A):
    • a) jeżeli rok temu rozliczaliśmy się na PIT-37 - należy zsumować wszystkie kwoty w kolumnach "przychód" (b) w PIT-11 oraz w PIT-40A/11A oraz w kolumnie c w sekcji E ("kwota po odliczeniu kwoty wolnej") w PIT-8C.
    • b) jeżeli rok temu rozliczaliśmy się na PIT-38 - należy zsumować kwoty z kolumny "przychód" (b) w sekcji F z PIT-8C.

Jeżeli w urzędzie nie podano nam odpowiedniej kwoty oraz nie posiadamy przy sobie żadnego
z ubiegłorocznych PIT-ów, należy wydrukować zeznanie i złożyć osobiście w urzędzie lub wysłać pocztą (nie zapomnijmy wtedy o odręcznym podpisie zeznania). W programie do PIT online pitax.pl system automatycznie zapamiętuje kwoty przychody, aby na następny rok już mieć wszystko podane na tacy.

Pomoc techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn - pt: 9:00 - 16:00

Krajowa Informacja Podatkowa

  • (22) 330 0 330
  • pn - pt: 7:00 - 18:00