Elektroniczny system TAX FREE

620x100 dziecinnie proste

Elektroniczny system TAX FREE (e-TAX FREE) został opracowany i wdrożony do użytku przez Służbę celną RP z myślą o usprawnieniu funkcjonowania systemu zwrotu podatku VAT dla podróżnych  - mieszkańców krajów spoza Unii Europejskiej, którzy  mogą ubiegać się o  zwrot podatku VAT za towary zakupione  w Polsce i wywożone za granicę.

Jest to rozwiązanie działające tylko w obrębie przejść granicznych zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Usprawnienia dotyczą zrówno podróżnych jak i sprzedawców.

 

PODRÓŻNY

Podróżny, który planuje wywieźć towar zakupiony na terenie Unii Europejskiej przez przejścia graniczne Rzeczypospolitej Polskiej, może wstępnie zarejestrować w Systemie informatycznym „Zwrot VAT dla Podróżnych “ swoje imienne dokumenty TAX FREE, które przedstawi na granicy organom celnym wraz z wywożonym towarem.

Zarejestrowany w ten sposób dokument, trafia bezpośrednio do jednostki celnej granicznej. Dzięki temu czas odprawy celnej związanej z potwierdzeniem wywozu  towaru zmniejsza się do niezbędnego minimum. Funkcjonariusz celny pobierając uprzednio zgłoszony dokument z Systemu, weryfikuje zgodność towaru oraz  dane osobowe z imiennym dokumentem TAX FREE, po czym potwierdza wywóz.

W celu przyspieszenia odprawy celnej należy wypełnić pola formularza oznaczone na biało, danymi ze swojego imiennego dokumentu TAX FREE otrzymanego od Sprzedawcy przy zakupie towaru. Następnie należy potwierdzić zapoznanie się z Regulaminem Serwisu oraz przepisać trzy wygenerowane losowo czarne znaki. Jeżeli którekolwiek z pól zostało wypełnione nieprawidłowo, będzie ono podświetlone na czerwono i pojawi się prośba  o jego korektę.

W przypadku posiadania kilku dokumentów TAX FREE o różnych numerach lub wystawionych przez różnych Sprzedawców, formularz należy wypełnić dla każdego z nich osobno.

 

SPRZEDAWCA

Służba celna w celu usprawnienia funkcjonowania obrotu towarowego z zagranicą z wykorzystaniem dokumentów TAX FREE oraz ograniczenia występowania w tym obszarze zjawisk negatywnych, za pośrednictwem elektronicznego Systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych” umożliwia sprzedawcom uzyskanie do niego dostępu na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym.

Dostęp do Systemu na poziomie podstawowym jest możliwy po dokonaniu na str https://granica.gov.pl/TaxFree/ bezpłatnej rejestracji w serwisie swojego sklepu. W tym celu wchodzimy do systemu: utwórz nowe konto firmy, podajemy dane firmy oraz nasze konto pocztowe, które jest jednoczesnie loginem do systemu. Na zadeklarowane konto pocztowe zostanie przesłana wiadomość aktywacyjna, odbieramy wiadomość i klikamy w link aktywacyjny.  Po zalogowaniu użytkownik ma zapewnioną  możliwość zgłoszenia sprzedaży towaru w ramach TAX FREE oraz może uzyskać informacje dotyczące dokumentów TAX FREE wprowadzonych przez siebie do elektronicznego systemu.

Aby uzyskać dostęp na poziomie rozszerzonym trzeba najpierw założyć konto na poziomie podstawowym, a następnie zalogować się i na stronie startowej pobrać wniosek o przyznanie dostępu rozszerzonego w formacie PDF, wydrukować, wypełnić danymi firmy oraz osoby uprawnionej do otrzymywania informacji i przesłać wniosek na adres Izby Celnej w Białymstoku. Złożenie wniosku jest bezpłatne. O przyznaniu dostępu firma jest informowana pisemnie. Od 3 października 2013 r. właściciele sklepów, których interesuje rozszerzony dostęp do usługi oferowanej przez Służbę Celną, mogą złożyć wniosek również za pomocą elektronicznej platformy ePUAP z wykorzystaniem tzw. bezpiecznego podpisu lub profilu zaufanego.

Dostęp rozszerzony pozwala użytkownikowi na składanie zapytań o konkretne dokumenty lub umożliwia pozyskiwanie zestawień wszystkich dokumentów TAX FREE zaewidencjonowanych w Systemie, wystawionych i zarejestrowanych zarówno przez samego sprzedawcę jak i podróżnego, który dokonał zakupu towaru u tego sprzedawcy, w określonych ramach czasowych. Składanie zapytań jest możliwe poprzez przejście na zakładkę „Moje dokumenty”. Odpowiedzi są przekazywane  na wskazany  adres e-mail podany wcześniej we wniosku. Zarejestrowane przez sprzedawcę dokumenty TaxFree są widoczne w zakładce „Moje dokumenty” od razu po ich wprowadzeniu, wraz z określonym statusem (tj. np. czy towar opuścił teren UE, czy wywóz towaru zgodnie z danym dokumentem TAX FREE został potwierdzony przez organy celne , czy dokument  jest oczekujący  lub został anulowany). Status aktualizowany jest jedynie dla dokumentów TaxFree wprowadzonych przez sprzedawcę przed odprawą celną. Status dokumentów TaxFree zawierających potwierdzenie wywozu towarów z terytorium Unii Europejskiej oraz anulowanych dokumentów TaxFree nie ulega zmianie.

Przedsiębiorcy korzystający z elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" mogą zauważyć niewątpliwe korzyści z tego wypływajace :

- szybki i łatwy dostęp do danych z rejestru prowadzonego z wykorzystaniem technologii informatycznej;

- bezpieczna wymiana informacji między sprzedawcą a Służbą Celną w sposób zapewniający maksymalną ochronę przed ujawnieniem jej osobom nieuprawnionym;

- informacja przesyłana do przedsiębiorcy jest wiarygodna i stanowi bardzo istotny element w ocenie ryzyka  jaką przeprowadza on przed podjęciem decyzji o  wypłaceniu podatku podróżnemu. Ten sposób wymiany  informacji eliminuje również z obiegu fałszywe dokumenty TAX FREE;

- możliwość bieżącej weryfikacji przedstawianych przez podróżnych dokumentów, co powoduje, że wypłata  VAT może nastąpić bez zbędnej zwłoki  oraz sprawnie będą wyjaśniane przypadki sporne.

Elektroniczne systemy dotyczące rozliczania podatku są coraz bardziej popularne. Internetowe portale podatkowe  oferują: Darmowe Programy do rozliczenia PITów, pity 2017, pity 2018, program do rozliczania pit 2017, program do rozliczania pit 2018, rozliczanie pit online, jak rozliczyć pit przez internet, 1% podatku – jak go przekazać? i

Pomoc techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn - pt: 9:00 - 16:00

Krajowa Informacja Podatkowa

  • (22) 330 0 330
  • pn - pt: 7:00 - 18:00