Data aktualizacji: 30-01-2024, 14:45

e-Deklaracje 2024 – czym są i jak usprawniają rozliczenie podatkowe?

e-Deklaracje to system, który znacząco ułatwia rozliczenie z Urzędem Skarbowym. Dzięki e‑Deklaracjom w kilku krokach złożysz swoje zeznanie podatkowe, a także rozliczysz ulgi i przekażesz swój 1,5% podatku na dowolny cel. Co więcej, korzystając z takiej formy rozliczenia, otrzymasz zwrot podatku w krótszym terminie, niż miałoby to miejsce w przypadku wypełniania deklaracji PIT w tradycyjnej formie. Poniżej znajdziesz wszystkie niezbędne informacje na temat e‑Deklaracji 2023/2024.

Spis treści

Czym są e-Deklaracje 2024?
Formularze interaktywne e-Deklaracje 2024
Kto może złożyć e-Deklaracje 2024?
Informacje potrzebne do złożenia e-Deklaracji 2024
Jak złożyć e-Deklaracje 2024?
Jak podpisać e-Deklaracje?
e-Deklaracje w PITax.pl

Czym są e-Deklaracje 2024?

e-Deklaracje 2024 to wirtualny system, dzięki któremu możliwe jest przesłanie drogą elektroniczną rozliczenia podatkowego. System ten został uruchomiony 1 stycznia 2008 r. i z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Za jego pośrednictwem można złożyć formularze PIT-16, 16A, 19A, 28, 28S 36, 36L, 37, 38 i 39, a także aktualizować dane osobowe, przesyłać inne dokumenty (np. podania) i sprawdzać informacje na temat stanu swoich rozliczeń. Celem systemu e-Deklaracje jest zracjonalizowanie wydatków administracji publicznej związanych z informatyzacją Polski, a także ułatwienie podatnikom rozliczania się z urzędem skarbowym.

Formularze interaktywne e-Deklaracje 2024

Formularze interaktywne e-Deklaracje przeznaczone są dla podatników i płatników będących osobami fizycznymi. Obecnie obowiązują następujące formularze interaktywne:

  • PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych:

    • PIT-4R,
    • PIT-8AR,
    • PIT-8C,
    • PIT-11,
    • PIT-19A,
    • PIT-28,
    • PIT-28S,
    • PIT-36,
    • PIT-36L,
    • PIT-37,
    • PIT-38,
    • PIT-39,
    • PIT-CFC,
    • IFT-1,
    • IFT-1R,
    • PIT-WZ,
    • PIT-OP.
  • VAT – podatek od towarów i usług:

    • VAT-8,
    • VAT-9M,
    • VAT-10,
    • VAT-11,
    • VAT-12,
    • VAT-23,
    • VAT-26,
    • VAT-27,
    • VAT-27K,
    • VAT-UE,
    • VAT-UEK.
  • IGH-1 – formularz zawierający informacje dotyczące funkcjonowania podmiotu urządzającego i prowadzącego działalność w zakresie gier hazardowych.

Odpowiedz na serię prostych pytań i PITax.pl wyśle Twój PIT do urzędu skarbowego!

PIT w kilka minut

Kto może złożyć e Deklaracje 2024?

Z e-Deklaracji może korzystać każdy podatnik i płatnik składek, a także przedsiębiorstwo w spadku. Usługa e-Deklaracje została uruchomiona w 2008 roku. Do podatników mogących złożyć e-Deklarację zaliczają się wszystkie podmioty odprowadzające:

  • podatek dochodowy od osób fizycznych,

  • podatek dochodowy od osób prawnych,

  • podatek od towarów i usług,

  • podatek od spadków i darowizn,

  • podatek od czynności cywilnoprawnych,

  • podatek od niektórych instytucji finansowych,

  • podatek od gier hazardowych,

  • podatek tonażowy,

  • podatek od wydobycia niektórych kopalin.

Informacje potrzebne do złożenia e-Deklaracji 2024

Aby złożyć e-Deklarację należy spełniać następujące warunki:

  • posiadać podpis elektroniczny z ważnym certyfikatem, który jest potwierdzony notarialnie lub poprzez biuro certyfikujące e-podpis (w przypadku nieposiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego można złożyć formularze PIT-16, 16A, 19A, 28, 36, 36L, 37, 38 i 39, wpisując kwotę przychodu zadeklarowaną na formularzu sprzed roku w odpowiednie miejsce na formularzu interaktywnym),

  • przygotować podstawowe dane, takie jak: numer PESEL, aktualny adres (a także adres małżonka i dzieci), kwotę przychodu za poprzedni rok podatkowy,

  • posiadać wszystkie otrzymane rozliczenia PIT-11 i PIT-8C za rozliczany rok podatkowy, a w przypadku braku tych dokumentów samodzielnie ustaloną wartość przychodu,

  • dysponować wszelkimi dokumentami, fakturami i biletami niezbędnymi do uzyskania ulg,
  • przygotować numer KRS organizacji pożytku publicznego w przypadku chęci przekazania 1,5% podatku.

Jak złożyć e-Deklaracje w 2024 r.?

e-Deklarację można złożyć na trzy sposoby:

  1. Za pomocą formularza interaktywnego znajdującego się na stronie podatki.gov.pl, gdzie dostępne są formularze interaktywne w formacie PDF lub formularze online;

  2. Poprzez aplikację e-Deklaracje Desktop dostępną na stronie Ministerstwa Finansów, która działa zarówno w systemie Windows, jak i macOS oraz Linux;

  3. Przy użyciu oprogramowania zewnętrznej firmy, takiego jak PITax.pl, co jest najprostszym i najbardziej intuicyjnym sposobem na złożenie deklaracji podatkowej.

Jak podpisać e-Deklaracje za 2023 rok?

Aby podpisać e-Deklarację, wystarczy posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny wystawiony przez kwalifikowany urząd certyfikacji lub posłużyć się tzw. danymi autoryzującymi. Na dane autoryzujące składają się:

  • PESEL lub NIP,

  • imię i nazwisko,

  • data urodzenia,

  • kwota przychodu z ubiegłorocznego zeznania podatkowego (np. w 2024 r., kiedy składasz rozliczenie za 2023 rok, wpisujesz kwotę przychodu za 2022 r.).

Możliwe jest również złożenie podpisu elektronicznym podpisem podatnika zarejestrowanego na Portalu Podatkowym, jednak tylko w przypadku gdy e-Deklaracja wysyłana jest za pośrednictwem tego portalu.

Kolejnym sposobem podpisania e-Deklaracji jest posiadanie profilu zaufanego na platformie ePUAP, który można zautoryzować za pośrednictwem bankowości internetowej.

e-Deklaracje 2024 w PITax.pl

PITax.pl to platforma umożliwiająca proste rozliczenie PIT. Program jest całkowicie darmowy i można w nim rozliczyć wszystkie rodzaje deklaracji podatkowych w kilku krokach. Można to zrobić za pomocą każdego urządzenia posiadającego dostęp do Internetu – przez całą dobę, niezależnie od dnia tygodnia. System PITax.pl jest zintegrowany z oprogramowaniem resortu finansów e-Deklaracje i działa całkowicie intuicyjnie, a co za tym idzie, sam oblicza wszystkie wartości, pozwala rozliczyć ulgi i odliczenia oraz przekazać 1,5% na OPP, a przede wszystkim uwzględnia wszystkie aktualne przepisy prawa podatkowego.

Rozliczenie PIT 37 za 2023 w ProgramieWypelnianie PIT37 w programie Pitax - PIT-11Rozliczenie Ulgi Internetowej w Programie

Jak wysłać PIT przez e-Deklaracje?

e-Deklaracja to tradycyjne rozliczenie PIT w nowoczesnej, czyli elektronicznej formie. W związku z tym, aby wysłać PIT przez e-Deklarację, należy mieć dostęp do Internetu. Następnym krokiem jest wybór programu do wysłania e-Deklaracji spośród: programu Ministerstwa Finansów, aplikacji e- Deklaracje Desktop lub systemu do rozliczania PIT, np. PITax.pl. Kolejny etap to uzupełnienie danych w taki sam sposób, jak miało to miejsce w przypadku wypełniania tradycyjnego rozliczenia. Wpisywane wartości i dane są na bieżąco sprawdzane przez oprogramowanie i w razie popełnienia pomyłki zostaje wyświetlony komunikat informujący o nieprawidłowo wypełnionych pozycjach. Po należytym uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól system informuje, że formularz jest gotowy do wysłania. W celu wysłania e-Deklaracji do właściwego urzędu skarbowego należy złożyć podpis elektroniczny. Ostatnim krokiem jest kliknięcie odnośnika „wyślij”, po czym następuje automatyczne sprawdzanie poprawności deklaracji i możliwe jest pobranie UPO, czyli urzędowego poświadczenia odbioru, będącego potwierdzeniem złożenia deklaracji podatkowej w formie elektronicznej.

Gdzie sprawdzić przychód za poprzedni rok?

Przychód za poprzedni rok podatkowy można sprawdzić na stronie podatki.gov.pl. W tym celu trzeba mieć założony profil zaufany, utworzony e-dowód lub użyć autoryzacji przez bankowość elektroniczną. Drugim, nieco bardziej tradycyjnym sposobem na uzyskanie informacji o przychodzie za poprzedni rok, jest wizyta w urzędzie skarbowym. Aby uzyskać kopię rozliczenia PIT, należy złożyć wniosek o wydanie tej kopii. Ta usługa, w przeciwieństwie do elektronicznej drogi, jest płatna 5 zł za każdą kopiowaną stronę dokumentu.

Najprostszym i najpewniejszym sposobem na szybkie sprawdzenie przychodu za poprzedni rok jest drukowanie deklaracji po każdym rozliczeniu z urzędem skarbowym i przechowywanie dokumentów. Co więcej, w świetle obowiązujących przepisów, dokumenty podatkowe powinny być przechowywane przez pięć lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło rozliczenie. Stosując się do tej regulacji, nikt nie powinien mieć problemu z uzyskaniem informacji o wysokości przychodu za poprzedni rok.

Chcesz sprawdzić jakie ulgi i odliczenia możesz uzyskać za 2023 rok?

Sprawdź teraz!

Czym jest e-podpis?

E-podpis, czyli kwalifikowany podpis elektroniczny, to forma potwierdzenia autentyczności składanego online dokumentu i tożsamości jego nadawcy.
E-podpis musi spełniać takie same warunki, jak podpis tradycyjny – powinien być unikatowy i trudny lub niemożliwy do podrobienia. Bezpieczny podpis elektroniczny można nabyć w kilku miejscach: w Krajowej Izbie Rozliczeniowej, Enigma S.O.I. i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Instytucje te wydają certyfikat i klucz prywatny przechowywany na karcie kryptograficznej, które stanowią uwierzytelnienie e-podpisu.

Prostszym i darmowym sposobem na złożenie e-podpisu jest założenie konta na platformie ePUAP. Posiadając profil zaufany (potwierdzony za pośrednictwem bankowości internetowej) można podpisywać elektroniczne dokumenty, jak np.
e-Deklaracje.

Jak złożyć korektę w e-Deklaracji?

Korektę e-Deklaracji składa się tak samo jak właściwą deklarację podatkową, wystarczy jedynie zaznaczyć na pierwszej stronie kreatora, że jest to korekta zeznania, a nie złożenie zeznania (zaznaczenie pola „korekta zeznania”).

Jak pobrać UPO?

UPO, czyli urzędowe poświadczenie odbioru, jest potwierdzeniem złożenia deklaracji podatkowej w formie elektronicznej. UPO można pobrać jedynie w przypadku gdy e-Deklaracja została prawidłowo złożona i zweryfikowana, czyli ma status „200: Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO”. Pozytywna weryfikacja e-Deklaracji sprawia, że automatycznie zostaje podświetlony przycisk „Pobierz urzędowe poświadczenie odbioru (UPO)” w kreatorze. Należy na niego kliknąć i nastąpi pobieranie pliku PDF zawierającego dokument UPO będący dowodem prawidłowego przesłania deklaracji podatkowej w formie elektronicznej.

Jak dodać PIT/O do e Deklaracji?

Załącznik PIT/O należy składać równocześnie z zeznaniem podatkowym PIT-28,
PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS lub PIT-37. Można to zrobić zarówno za pośrednictwem e-Deklaracji na stronie podatki.gov.pl, jak i przy użyciu kreatora firmy zewnętrznej, takiej jak PITax.pl.

Skąd pobrać druki interaktywne?

Na stronie podatki.gov.pl znajdują się formularze interaktywne dotyczące rejestracji podatników (NIP-2 NIP-7 NIP-8 ZAP-3). Można tam znaleźć także formularze elektroniczne dotyczące innych podatków jak np. gier hazardowych, podatku tonażowego oraz podatku od niektórych instytucji finansowych (IGH-1 PT-1 PT-2 FIN-1 PSD-1) oraz pozostałe formularze interaktywne (CBC-P CBC-R CRS-1 FAT-1 OEG-1 ORD-TK ORD-U ORD-W1 SPW-1 SPW-2 WZP-1K WZP-1M WZP-1R WZS-1K WZS- 1M WZS-1R DRA-2). Druki PIT, jak również załączniki do druków PIT znajdują się także na stronach internetowych służących do składania zeznań podatkowych, takich jak PITax.pl.

Jakie są kody weryfikacji w systemie eDeklaracje 2024?

Podczas ostatniego kroku wypełniania e-Deklaracji należy kliknąć „Wyślij”, po czym następuje automatyczne sprawdzanie poprawności deklaracji. System po zweryfikowaniu poprawności deklaracji podatkowej wyświetla informację, czy formularz może zostać przesłany i na tej podstawie można pobrać potwierdzenie złożenia deklaracji, czyli UPO. Prawidłowo wypełniony i przesłany formularz spowoduje wysłanie komunikatu „200: Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO”. Pojawienie się innej informacji oznacza wystąpienie błędu, a co za tym idzie, konieczność poprawienia deklaracji. Niepoprawnie wypełniony formularz może być oznaczony:

  • 100 Błędny komunikat SOAP,

  • 101 Proszę o ponowne przesłanie dokumentu,
  • 102 Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO,
  • 300 Brak dokumentu,
  • 301 Dokument w trakcie przetwarzania,
  • 302 Dokument wstępnie przetworzony,
  • 303 Dokument w trakcie weryfikacji podpisu,
  • 400 Przetwarzanie dokumentu zakończone błędem,
  • 401 Dokument niezgodny ze schematem xsd,
  • 408 Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie,
  • 409 Dokument zawiera niewłaściwą ilość i/lub rodzaj elementów,
  • 410 Złożony dokument (zeznanie) bez podpisu nie może być korektą,
  • 411 W systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim numerem NIP,
  • 412 Weryfikacja negatywna – niezgodność danych informacyjnych,
  • 413 Dokument z certyfikatem bez wymaganych atrybutów,
  • 414 Weryfikacja negatywna – błąd danych identyfikacyjnych,
  • 415 Zawartość załącznika niezgodna z deklarowaną listą plików,
  • 416 Dla tego typu deklaracji załącznik binarny nie jest dozwolony,
  • 417 Wniosek VAT-REF wymaga przynajmniej jednej z pozycji: VATRefundApplication lub ProRataRateAdjustment,
  • 418 Dla złożonej deklaracji wymagane jest użycie podpisu kwalifikowanego.

Zalety rozliczenia PIT
z PITax.pl


Zaleta PITax.pl

korzystne rozliczenie – podpowiadamy jak zapłacić możliwie niski podatek

Zaleta PITax.pl

system zgodny z najnowszymi przepisami podatkowymi

Zaleta PITax.pl

z weryfikatorem poprawności wprowadzonych danych

Zaleta PITax.pl

z oficjalnym Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO)

Darmowe rozliczenie Bezpieczna wysyłka Wsparcie ekspertów Średnia ocena 12 lat na rynku 5 razy więcej ulg

Opinie użytkowników

👍, jasny , czytelny program

2024-04-17 09:15

źródło: Facebook

Bardzo szybko i sprawnie. Od wielu lat korzystam z PITaxa

2024-04-15 20:11

źródło: Facebook

Fajny i szybki program ułatwiający rozliczenie się z US ale największy plus jest taki, że można samemu decydować o tym komu przekazać 1,5% podatku, polecam


Kasik

źródło: E-mail

Jakże udana pomoc dla każdego, bardziej i mniej zaawansowanych w podatkowych rozliczeniach👏👏👏Korzystam od kilku lat polecam!👍

2024-04-11 12:03

źródło: Facebook

Łatwość wypełniania pita

2024-04-07 19:59

źródło: Facebook

Zależało mi na szybkim i sprawnym wypełnieniu i przesłaniu zeznania podatkowego. Proponowane przez PITax.pl rozwiązanie jest bezpłatne (choć na koniec wsparłam troszkę ich finansowo bo uważam, że warto), bardzo intuicyjne, proste, przejrzyste i szybkie. Przepisujesz PIT (pity) 11, patrzysz na podpowiedzi programu ewentualnych ulg, wybierasz podniot któremu chcesz przekazać 1,5%* i wysyłasz do swojego urzędu. Gorąco polecam, korzystałam już w zeszłym i będę korzystała w przyszłym roku :-)

* Jeżeli nie wgrają się dane podmiotu któremu chcecie przekazać 1.5% piszcie na czat a ten was poprowadzi (ja tak miałam)

2024-04-04 09:39

źródło: Facebook

😀proste i przystępne wypełnianie PITa

2024-03-28 09:42

źródło: Facebook
Aplikacja mobilna PITax.pl

Sprawdź najwyżej oceniany w Polsce program do rozliczeń PIT

PITax.pl Łatwe Podatki to wygodny, szybki i darmowy sposób na Twoje PITy.

Rozlicz PIT Online

Program ten nie umożliwia swobodnego wyboru i przekazania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych wybranej Organizacji Pożytku Publicznego.

Pomoc Techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn-pt 9:00 – 20:00
  • ikona emailpomoc@pitax.pl

Krajowa Informacja Skarbowa

  • 22 330 0 330
  • pn-pt 8:00 – 18:00