e-Deklaracje 2023

Odbierz większy zwrot podatku

2x
więcej ulg
podatkowych
10 lat
doświadczenia
na rynku
20 mln
rozliczonych
PIT-ów

    Zalety rozliczenia online
    z PITax.pl




    Program ten umożliwia swobodny wybór i przekazanie 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych wybranej Organizacji Pożytku Publicznego.


    Opinie użytkowników

    Super program

    2022-05-12 20:42

    źródło: Facebook

    Jak najbardziej polecam. Bezproblemowo i bezpłatnie rozliczyłem zeznanie podatkowe.

    2022-05-06 18:48

    źródło: Facebook

    Tak. Przyjemnie mi się z Państwa programu korzystało. Nie widzę większych zastrzeżeń co do działania programu - jest bardzo intuicyjny.


    Rafał

    źródło: E-mail

    szybkość i prostota obsługi

    2022-05-04 14:32

    źródło: Facebook

    Szybko, łatwo i przyjemnie, co tu dużo pisać. Polecam.

    2022-05-04 11:15

    źródło: Facebook

    Bardzo polecam😀. Wszystko OK.

    2022-05-04 08:47

    źródło: Facebook

    Polecam! Szybki i prosty sposób rozliczenia.

    2022-05-03 13:27

    źródło: Facebook

    Witam serdecznie. Program jest czytelny i o bezproblemowej obsłudze. Nie miałem trudności w wypełnieniu druków pit. Bardzo były pomocne objaśnienia i możliwość naniesienia poprawek. Jako senior wybrnąłem z tego pozytywnie. Bardzo dziękuje za pomoc.


    Zdzisław

    źródło: E-mail

    Latwy, intuicyjny, swietny na ostatni moment.

    2022-05-02 14:57

    źródło: Facebook

    Bardzo dobry program, skorzystałem drugi raz, działanie - łatwe i szybkie. Będe się starał korzystać w przyszłości z tego programu

    2022-05-02 10:52

    źródło: Facebook

    Bardzo ułatwione rozliczenie.

    2022-05-01 18:55

    źródło: Facebook

    logiczny ciąg zdarzeń pozwala na eliminację pomyłki

    2022-05-01 17:45

    źródło: Facebook

    Program PiTax bardzo mi pomógł. Bez niego prawdopodobnie męczył bym się kilka godzin z moim rozliczeniem.


    Andrzej

    źródło: E-mail

    Bardzo przydatna i prosta w obsłudze aplikacja. Polecam!

    2022-04-30 11:41

    źródło: Facebook

    Łatwe wypełnienie, wysłanie do US, wydrukowanie..

    2022-04-29 20:05

    źródło: Facebook

    Szybkie i sprawne rozliczanie podatku

    2022-04-29 14:43

    źródło: Facebook

    NIE ZNALAZŁEM W INTERNECIE NIC PROSTSZEGO I ŁATWIEJSZEGO! PODAŁEM TYLKO DANE Z MOJEGO PITA A WSZYSTKO SAMO SIĘ OBLICZYŁO. NAPRAWDĘ POLECAM INNYM - PIOTR K.

    2022-04-29 12:00

    źródło: Facebook

    Nie mam uwag. Dla mnie program był przejrzysty i prosty. Dziękuję i pozdrawiam


    Gabriel

    źródło: E-mail

    Data aktualizacji: 23-06-2022, 10:15

    e-Deklaracje 2022/2023 – czym są i jak usprawniają rozliczenie podatkowe?

    e-Deklaracje to system, który znacząco ułatwia rozliczenie z Urzędem Skarbowym. Dzięki e‑Deklaracjom w kilku krokach złożysz swoje zeznanie podatkowe, a także rozliczysz ulgi i przekażesz swój 1,5% podatku na dowolny cel. Co więcej, korzystając z takiej formy rozliczenia, otrzymasz zwrot podatku w krótszym terminie, niż miałoby to miejsce w przypadku wypełniania deklaracji PIT w tradycyjnej formie. Poniżej znajdziesz wszystkie niezbędne informacje na temat e‑Deklaracji 2022/2023.

    Spis treści

    Czym są e-Deklaracje?
    Formularze interaktywne e-Deklaracje
    Kto może złożyć e-Deklaracje?
    Informacje potrzebne do złożenia e-Deklaracji
    Jak złożyć e-Deklaracje?
    Jak podpisać e-Deklaracje?
    e-Deklaracje w PITax.pl

    Czym są e-Deklaracje?

    e-Deklaracje to wirtualny system, dzięki któremu możliwe jest przesłanie drogą elektroniczną rozliczenia podatkowego. System ten został uruchomiony 1 stycznia 2008 r. i z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Za jego pośrednictwem można złożyć formularze PIT-16, 16A, 19A, 28, 28S 36, 36L, 37, 38 i 39, a także aktualizować dane osobowe, przesyłać inne dokumenty (np. podania) i sprawdzać informacje na temat stanu swoich rozliczeń. Celem systemu e-Deklaracje jest zracjonalizowanie wydatków administracji publicznej związanych z informatyzacją Polski, a także ułatwienie podatnikom rozliczania się z urzędem skarbowym.

    Formularze interaktywne e-Deklaracje

    Formularze interaktywne e-Deklaracje przeznaczone są dla podatników i płatników będących osobami fizycznymi. Obecnie obowiązują następujące formularze interaktywne:

    • PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych:

      • PIT-4R,
      • PIT-8AR,
      • PIT-8C,
      • PIT-11,
      • PIT-19A,
      • PIT-28,
      • PIT-28S,
      • PIT-36,
      • PIT-36L,
      • PIT-37,
      • PIT-38,
      • PIT-39,
      • PIT-CFC,
      • IFT-1,
      • IFT-1R,
      • PIT-WZ,
      • PIT-OP.
    • VAT – podatek od towarów i usług:

      • VAT-8,
      • VAT-9M,
      • VAT-10,
      • VAT-11,
      • VAT-12,
      • VAT-23,
      • VAT-26,
      • VAT-27,
      • VAT-27K,
      • VAT-UE,
      • VAT-UEK.
    • IGH-1 – formularz zawierający informacje dotyczące funkcjonowania podmiotu urządzającego i prowadzącego działalność w zakresie gier hazardowych.

    Kto może złożyć e-Deklaracje?

    Z e-Deklaracji może korzystać każdy podatnik i płatnik składek, a także przedsiębiorstwo w spadku. Do podatników mogących złożyć e-Deklarację zaliczają się wszystkie podmioty odprowadzające:

    • podatek dochodowy od osób fizycznych,

    • podatek dochodowy od osób prawnych,

    • podatek od towarów i usług,

    • podatek od spadków i darowizn,

    • podatek od czynności cywilnoprawnych,

    • podatek od niektórych instytucji finansowych,

    • podatek od gier hazardowych,

    • podatek tonażowy,

    • podatek od wydobycia niektórych kopalin.

    Informacje potrzebne do złożenia e-Deklaracji

    Aby złożyć e-Deklarację należy spełniać następujące warunki:

    • posiadać podpis elektroniczny z ważnym certyfikatem, który jest potwierdzony notarialnie lub poprzez biuro certyfikujące e-podpis (w przypadku nieposiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego można złożyć formularze PIT-16, 16A, 19A, 28, 36, 36L, 37, 38 i 39, wpisując kwotę przychodu zadeklarowaną na formularzu sprzed roku w odpowiednie miejsce na formularzu interaktywnym),

    • przygotować podstawowe dane, takie jak: numer PESEL, aktualny adres (a także adres małżonka i dzieci), kwotę przychodu za poprzedni rok podatkowy,

    • posiadać wszystkie otrzymane rozliczenia PIT-11 i PIT-8C za rozliczany rok podatkowy, a w przypadku braku tych dokumentów samodzielnie ustaloną wartość przychodu,

    • dysponować wszelkimi dokumentami, fakturami i biletami niezbędnymi do uzyskania ulg,
    • przygotować numer KRS organizacji pożytku publicznego w przypadku chęci przekazania 1,5% podatku.

    Jak złożyć e-Deklaracje?

    e-Deklarację można złożyć na trzy sposoby:

    1. Za pomocą formularza interaktywnego znajdującego się na stronie podatki.gov.pl, gdzie dostępne są formularze interaktywne w formacie PDF lub formularze online;

    2. Poprzez aplikację e-Deklaracje Desktop dostępną na stronie Ministerstwa Finansów, która działa zarówno w systemie Windows, jak i macOS oraz Linux;

    3. Przy użyciu oprogramowania zewnętrznej firmy, takiego jak PITax.pl, co jest najprostszym i najbardziej intuicyjnym sposobem na złożenie deklaracji podatkowej.

    Jak podpisać e-Deklaracje?

    Aby podpisać e-Deklarację, wystarczy posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny wystawiony przez kwalifikowany urząd certyfikacji lub posłużyć się tzw. danymi autoryzującymi. Na dane autoryzujące składają się:

    • PESEL lub NIP,

    • imię i nazwisko,

    • data urodzenia,

    • kwota przychodu z ubiegłorocznego zeznania podatkowego (np. w 2023 r., kiedy składasz rozliczenie za 2022 rok, wpisujesz kwotę przychodu za 2020 r.).

    Możliwe jest również złożenie podpisu elektronicznym podpisem podatnika zarejestrowanego na Portalu Podatkowym, jednak tylko w przypadku gdy e-Deklaracja wysyłana jest za pośrednictwem tego portalu.

    Kolejnym sposobem podpisania e-Deklaracji jest posiadanie profilu zaufanego na platformie ePUAP, który można zautoryzować za pośrednictwem bankowości internetowej.

    e-Deklaracje w PITax.pl

    PITax.pl to platforma umożliwiająca proste rozliczenie PIT. Program jest całkowicie darmowy i można w nim rozliczyć wszystkie rodzaje deklaracji podatkowych w kilku krokach. Można to zrobić za pomocą każdego urządzenia posiadającego dostęp do Internetu – przez całą dobę, niezależnie od dnia tygodnia. System PITax.pl jest zintegrowany z oprogramowaniem resortu finansów e-Deklaracje i działa całkowicie intuicyjnie, a co za tym idzie, sam oblicza wszystkie wartości, pozwala rozliczyć ulgi i odliczenia oraz przekazać 1,5% na OPP, a przede wszystkim uwzględnia wszystkie aktualne przepisy prawa podatkowego.

    Rozliczenie PIT 37 za 2022 w ProgramieWypelnianie PIT37 w programie Pitax - PIT-11Rozliczenie Ulgi Internetowej w Programie

    Jak wysłać PIT przez e-Deklaracje?

    e-Deklaracja to tradycyjne rozliczenie PIT w nowoczesnej, czyli elektronicznej formie. W związku z tym, aby wysłać PIT przez e-Deklarację, należy mieć dostęp do Internetu. Następnym krokiem jest wybór programu do wysłania e-Deklaracji spośród: programu Ministerstwa Finansów, aplikacji e- Deklaracje Desktop lub systemu do rozliczania PIT, np. PITax.pl. Kolejny etap to uzupełnienie danych w taki sam sposób, jak miało to miejsce w przypadku wypełniania tradycyjnego rozliczenia. Wpisywane wartości i dane są na bieżąco sprawdzane przez oprogramowanie i w razie popełnienia pomyłki zostaje wyświetlony komunikat informujący o nieprawidłowo wypełnionych pozycjach. Po należytym uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól system informuje, że formularz jest gotowy do wysłania. W celu wysłania e-Deklaracji do właściwego urzędu skarbowego należy złożyć podpis elektroniczny. Ostatnim krokiem jest kliknięcie odnośnika „wyślij”, po czym następuje automatyczne sprawdzanie poprawności deklaracji i możliwe jest pobranie UPO, czyli urzędowego poświadczenia odbioru, będącego potwierdzeniem złożenia deklaracji podatkowej w formie elektronicznej.

    Gdzie sprawdzić przychód za poprzedni rok?

    Przychód za poprzedni rok podatkowy można sprawdzić na stronie podatki.gov.pl. W tym celu trzeba mieć założony profil zaufany, utworzony e-dowód lub użyć autoryzacji przez bankowość elektroniczną. Drugim, nieco bardziej tradycyjnym sposobem na uzyskanie informacji o przychodzie za poprzedni rok, jest wizyta w urzędzie skarbowym. Aby uzyskać kopię rozliczenia PIT, należy złożyć wniosek o wydanie tej kopii. Ta usługa, w przeciwieństwie do elektronicznej drogi, jest płatna 5 zł za każdą kopiowaną stronę dokumentu.

    Najprostszym i najpewniejszym sposobem na szybkie sprawdzenie przychodu za poprzedni rok jest drukowanie deklaracji po każdym rozliczeniu z urzędem skarbowym i przechowywanie dokumentów. Co więcej, w świetle obowiązujących przepisów, dokumenty podatkowe powinny być przechowywane przez pięć lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło rozliczenie. Stosując się do tej regulacji, nikt nie powinien mieć problemu z uzyskaniem informacji o wysokości przychodu za poprzedni rok.

    Czym jest e-podpis?

    E-podpis, czyli kwalifikowany podpis elektroniczny, to forma potwierdzenia autentyczności składanego online dokumentu i tożsamości jego nadawcy.
    E-podpis musi spełniać takie same warunki, jak podpis tradycyjny – powinien być unikatowy i trudny lub niemożliwy do podrobienia. Bezpieczny podpis elektroniczny można nabyć w kilku miejscach: w Krajowej Izbie Rozliczeniowej, Enigma S.O.I. i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Instytucje te wydają certyfikat i klucz prywatny przechowywany na karcie kryptograficznej, które stanowią uwierzytelnienie e-podpisu.

    Prostszym i darmowym sposobem na złożenie e-podpisu jest założenie konta na platformie ePUAP. Posiadając profil zaufany (potwierdzony za pośrednictwem bankowości internetowej) można podpisywać elektroniczne dokumenty, jak np.
    e-Deklaracje.

    Jak złożyć korektę w e-Deklaracji?

    Korektę e-Deklaracji składa się tak samo jak właściwą deklarację podatkową, wystarczy jedynie zaznaczyć na pierwszej stronie kreatora, że jest to korekta zeznania, a nie złożenie zeznania (zaznaczenie pola „korekta zeznania”).

    Jak pobrać UPO?

    UPO, czyli urzędowe poświadczenie odbioru, jest potwierdzeniem złożenia deklaracji podatkowej w formie elektronicznej. UPO można pobrać jedynie w przypadku gdy e-Deklaracja została prawidłowo złożona i zweryfikowana, czyli ma status „200: Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO”. Pozytywna weryfikacja e-Deklaracji sprawia, że automatycznie zostaje podświetlony przycisk „Pobierz urzędowe poświadczenie odbioru (UPO)” w kreatorze. Należy na niego kliknąć i nastąpi pobieranie pliku PDF zawierającego dokument UPO będący dowodem prawidłowego przesłania deklaracji podatkowej w formie elektronicznej.

    Jak dodać PIT/O do e-Deklaracji?

    Załącznik PIT/O należy składać równocześnie z zeznaniem podatkowym PIT-28,
    PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS lub PIT-37. Można to zrobić zarówno za pośrednictwem e-Deklaracji na stronie podatki.gov.pl, jak i przy użyciu kreatora firmy zewnętrznej, takiej jak PITax.pl.

    Skąd pobrać druki interaktywne?

    Na stronie podatki.gov.pl znajdują się formularze interaktywne dotyczące rejestracji podatników (NIP-2 NIP-7 NIP-8 ZAP-3). Można tam znaleźć także formularze elektroniczne dotyczące innych podatków jak np. gier hazardowych, podatku tonażowego oraz podatku od niektórych instytucji finansowych (IGH-1 PT-1 PT-2 FIN-1 PSD-1) oraz pozostałe formularze interaktywne (CBC-P CBC-R CRS-1 FAT-1 OEG-1 ORD-TK ORD-U ORD-W1 SPW-1 SPW-2 WZP-1K WZP-1M WZP-1R WZS-1K WZS- 1M WZS-1R DRA-2). Druki PIT, jak również załączniki do druków PIT znajdują się także na stronach internetowych służących do składania zeznań podatkowych, takich jak PITax.pl.

    Jakie są kody weryfikacji w systemie e-Deklaracje?

    Podczas ostatniego kroku wypełniania e-Deklaracji należy kliknąć „Wyślij”, po czym następuje automatyczne sprawdzanie poprawności deklaracji. System po zweryfikowaniu poprawności deklaracji podatkowej wyświetla informację, czy formularz może zostać przesłany i na tej podstawie można pobrać potwierdzenie złożenia deklaracji, czyli UPO. Prawidłowo wypełniony i przesłany formularz spowoduje wysłanie komunikatu „200: Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO”. Pojawienie się innej informacji oznacza wystąpienie błędu, a co za tym idzie, konieczność poprawienia deklaracji. Niepoprawnie wypełniony formularz może być oznaczony:

    • 100 Błędny komunikat SOAP,

    • 101 Proszę o ponowne przesłanie dokumentu,
    • 102 Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO,
    • 300 Brak dokumentu,
    • 301 Dokument w trakcie przetwarzania,
    • 302 Dokument wstępnie przetworzony,
    • 303 Dokument w trakcie weryfikacji podpisu,
    • 400 Przetwarzanie dokumentu zakończone błędem,
    • 401 Dokument niezgodny ze schematem xsd,
    • 408 Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie,
    • 409 Dokument zawiera niewłaściwą ilość i/lub rodzaj elementów,
    • 410 Złożony dokument (zeznanie) bez podpisu nie może być korektą,
    • 411 W systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim numerem NIP,
    • 412 Weryfikacja negatywna – niezgodność danych informacyjnych,
    • 413 Dokument z certyfikatem bez wymaganych atrybutów,
    • 414 Weryfikacja negatywna – błąd danych identyfikacyjnych,
    • 415 Zawartość załącznika niezgodna z deklarowaną listą plików,
    • 416 Dla tego typu deklaracji załącznik binarny nie jest dozwolony,
    • 417 Wniosek VAT-REF wymaga przynajmniej jednej z pozycji: VATRefundApplication lub ProRataRateAdjustment,
    • 418 Dla złożonej deklaracji wymagane jest użycie podpisu kwalifikowanego.

Program ten umożliwia swobodny wybór i przekazanie 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych wybranej Organizacji Pożytku Publicznego.

Pomoc Techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn-pt 9:00 – 16:00
  • ikona emailpomoc@pitax.pl

Krajowa Informacja Skarbowa

  • 22 330 0 330
  • pn-pt 7:00 – 18:00