Stowarzyszenie Akcja Miasto
Jesteśmy jedynym ruchem miejskim we Wrocławiu, i jednym z nielicznych w Polsce, posiadającym status OPP. Od ponad 4 lat działamy w celu poprawy jakości życia we Wrocławiu. Zajmujemy się wieloma tematami: transportem, partycypacją, przestrzenią, transparentnością władz, smogiem, budżetem, inwestycjami na osiedlach.
Głównym naszym celem jest zrównoważony rozwój Wrocławia i jego aglomeracji. Inicjujemy i wspieramy działania na rzecz usprawnienia transportu w mieście. Podejmujemy akcje na rzecz rewitalizacji istniejących i tworzenia nowych przestrzeni publicznych (m.in. placów miejskich, deptaków, skwerów), które zachęcają do aktywności fizycznej i czynią miasto bardziej dostępnym i przyjaznym. Kompetencje AM w tym zakresie budowały się w trakcie realizacji projektów:
- Projekt strażniczy „Pieszy Wrocław” (2015-2016; finansowany ze środków EOG), podczas którego powołaliśmy społecznego Rzecznika Pieszych i wydaliśmy raporty “O bezpieczeństwie pieszych we Wrocławiu” i “Pieszy Wrocław - dobre praktyki i rekomendacje dla rozwoju ruchu pieszego we Wrocławiu”. Ten drugi to pierwsze w Polsce tak obszerne opracowanie w tym temacie. Projekt był monitorowany przez Fundację Batorego i oceniony pozytywnie. Podczas ewaluacji zostaliśmy zachęceni do rozszerzenia naszych działań – to wtedy zrodził się pomysł na niniejszy wniosek.
- Kampania promująca jazdę rowerem we Wrocławiu: „Kocham Wrocław, wybieram rower” (finansowany ze środków Urzędu Miejskiego), podczas której od kwietnia do października 2015 AM zachęcała mieszkańców do zmiany środka transportu na zdrowszy, szybszy, bardziej ekonomiczny i ekologiczny.
- Projekty dotyczące mobilności uczniów podstawówek (finansowane jw.), których celem było podstawienie diagnozy jak najmłodsi wrocławianie docierają do szkoły i opracowanie broszury edukacyjnej o zrównoważonej mobilności.
- Europejski Tydzień Mobilności (wrzesień 2016) – na zlecenie Komisji Europejskiej AM zorganizowanła m.in. festiwal zrewitalizowanej ulicy św. Antoniego promujący przestrzeń bardziej przyjazną ludziom. AM wspierała też wydarzenie z okazji Dnia Bez Samochodu - przeznaczenie jednej z jezdni na ul. Kazimierza Wielkiego pieszym, a także przeprowadziła warsztaty dla dzieci z miejskiej mobilności.
- Zgłoszenie i wypromowanie projektu „Rowerowy Wrocław” w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w 2014 r. Pomysł wygrał w głosowaniu mieszkańców, został zrealizowany, a my wykorzystaliśmy energię kilkudziesięciu zaangażowanych w projekt Ambasadorów do dalszych działań pod szyldem AM.
Działalność bieżąca to interwencje i konsultacje społeczne w zakresie polityki transportowej oraz opiniowanie powstających w mieście strategii i dokumentów. AM regularnie uczestniczy w debatach o mieście, spotyka się z urzędnikami, pisze wnioski o zmiany. Przedstawiciele naszego stowarzyszenia zasiadają w eksperckich radach przy prezydencie Wrocławia: ds. mobilności, ds. ruchu rowerowego, ds. budżetu obywatelskiego. Wśród najważniejszych naszych sukcesów są: uwagi do Programu Rewitalizacji Przedmieścia Oławskiego, udział w spotkaniach dotyczących nowego Studium i strategii na 2030 r., współautorstwo uwag do Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Wrocławia, uwagi do Planu Transportowego, apele o więcej środków w budżecie pieszym, ocalenie kamienic na ul. Pułaskiego oraz elewatora „Odra” wskutek głośnego apelu medialnego, udział w konsultacjach społecznych ws. przebudowy przystanków tramwajowych na ul. Świdnickiej, działanie w ramach Dolnośląskiego Alarmu Smogowego.
W obszarze transportu nieustannie poruszamy kwestie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na drodze, przyznania priorytetu inwestycyjnego dla transportu zbiorowego, budowy lub projektu nowych linii tramwajowych oraz monitorujemy stan wrocławskich torowisk,.
Bardzo ważnym tematem jest dla nas bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD).
W 2017 roku na wrocławskich drogach zginęły aż 24 osoby. To zdecydowanie za dużo, dlatego wystąpiliśmy z propozycją stworzenia programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dążymy do realizacji wizji zero, czyli sytuacji, w której nikt we Wrocławiu nie ginie w wypadkach drogowych. Potrzeba do tego systemowych i zdecydowanych działań, które obejmują przebudowę infrastruktury, analizę wypadków, audyty okolic szkół i przejść dla pieszych czy poszerzanie stref uspokojonego ruchu. Urzędnicy nie przychylili się do naszej propozycji, ale my będziemy zajmować się tym tematem, dopóki nie nastąpi realna poprawa bezpieczeństwa!
Planowane działania organizacji
Nasze cale strategiczne na najbliższe lata prezentują się następująco:
1) Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
- realizacja wizji zero (przebudowa infrastruktury, analiza wypadków, audyty okolic szkół i przejść dla pieszych, poszerzanie stref uspokojonego ruchu)
- działania edukacyjne i promocyjne w zakresie bezpieczeństwa
2) Zrównoważona mobilność
- zwiększenie ilości stref tempo 30 na osiedlach,
- usprawnienie systemu komunikacji (zwiększenie dostępności przystanków, zwiększenie ilości połączeń MPK)
- stworzenie planu kolei aglomeracyjnej.
a) Piesi
- poprawa bezpieczeństwa pieszych,
- eliminacja barier utrudniających poruszanie się pieszo.
b) Ruch rowerowy
- eliminacja barier utrudniających poruszanie się rowerem,
- zwiększenie udziału podróży rowerem do 10%.
c) Samochody
- zmniejszenie ilości miejsc, gdzie dochodzi do kolizji,
- usprawnienie ruchu samochodowego w mieście.
3) Partycypacja
- ulepszenie zasad Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego,
- zwiększenie zaangażowania mieszkańców w procesy konsultacji społecznych,
- uwrażliwienie mieszkańców na problemy miasta.
4) Przestrzeń
- zwiększenie ilości drzew (zwłaszcza wzdłuż ulic), miejsc zielonych i terenów rekreacyjnych,
- zmiana polityki przestrzennej - “zwarte” miasto,
- poprawa jakości przestrzeni publicznej (ograniczenie reklam LED-owych, zakaz syt. dużych bilboardów, ograniczenie stosowania ogrodzeń),
- zwiększenie dostępności basenów, boisk, bibliotek i domów kultury dla mieszkańców.