Jesteś tutaj: Strona główna Wiedza Aktualności Konsekwencje nieotrzymania PIT-11 za rok 2020

Konsekwencje nieotrzymania PIT-11 za rok 2020

▪ 17 lutego 2021 r. ▪ Zaktualizowano: 17 lutego 2021 r. ▪ Autor: Redakcja PITax.pl

Przepisy prawa podatkowego ustalają datę 1 marca 2021 roku za termin, do którego pracodawca jest zobowiązany przesłać informację podatkową w PIT-11 do pracownika. Co zrobić w przypadku nieotrzymania PIT- 11?

Konsekwencje nieotrzymania PIT-11 za rok 2020

PIT-11 – jego rola procesie rozliczeń PIT za rok 2020

PIT 11 za rok 2020 jest niezwykle ważnym dokumentem, gdyż na podstawie zawartych w nim danych podatkowych rozliczamy PIT-37 w sezonie rozliczeniowym  2021. W PIT-11 znaleźć się powinny wszystkie informacje dotyczące pobranych zaliczek na podatek przez płatnika oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

PIT-11 dostarczyć musi przede wszystkim pracodawca, ale również inni płatnicy tacy, jak spółdzielnie rolnicze, akademie nauk i instytuty badawcze oraz uczelnie, areszty śledcze, jak i urzędy pracy, ale również instytucje, w których podatnik pracował w związku ze stażem uczniowskim, praktykami absolwenckimi. Ze względu na wagę rozliczenia płatnika w PIT-11 nie należy lekceważyć faktu nieotrzymania tego dokumentu w terminie do 1 marca 2021 roku.

W sytuacji, kiedy minął termin na otrzymanie PIT-11 od pracodawcy (w 2021 r. jest to 1 marca) należ podjąć interwencję u pracodawcy i wyjaśnić powody braku deklaracji. W sytuacji, kiedy to nie pomoże, warto wysłać oficjalne ponaglenie listem poleconym. Kiedy i te działania zawiodą, a deklaracja nie pojawiła się także w urzędzie skarbowym, należy przygotować deklarację z kwotami np. przelewów od pracodawcy, a później dokonać korekty. 

Co zrobić, gdy nie mamy PIT-11?

Podatnik w takim przypadku w pierwszym kroku powinien zwrócić się do pracodawcy z prośbą o wyjaśnienie przyczyny niedostarczenia PIT-11. Gdy tylko będzie możliwość jego uzyskania, należy niezwłocznie rozpocząć rozliczenie.

Jeśli płatnik nie odpowiada, czy też nie reaguje na prośbę o wysłanie PIT-11, można również interweniować w urzędzie skarbowym, gdyż płatnik jest obciążany karą grzywny za niewysłane rozliczenie PIT-11. W przypadku, gdy PIT-11 zaginął, ale został wysłany, pracodawca jest zobowiązany do wystawienia kopii PIT-11. 

Jeśli wszelkie próby uzyskania PIT-11 nie przyniosły rezultatów, można sprawdzić wstępnie wypełniony PIT na portalu e-Urząd Skarbowy w zakładce Twój e-PIT. Tu powinniśmy znaleźć brakujące dane z PIT-11.

Warto pamiętać, że za niewysłanie deklaracji podatkowej w terminie do 30 kwietnia 2021 roku, grozi podatnikowi kara grzywny. Lepiej więc wysłać PIT bez korekty z błędami, niż nie wysłać go w ogóle z powodu braku PIT-11. Za brak wysłanego PIT odpowiada bowiem zawsze podatnik.

Pomoc Techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn-pt 9:00-16:00

Krajowa Informacja Skarbowa

  • 22 330 0 330
  • pn-pt 7:00-18:00