Jesteś tutaj: Strona główna Wiedza Aktualności Obowiązek informowania ZUS o zawarciu umowy o dzieło

Obowiązek informowania ZUS o zawarciu umowy o dzieło

▪ 23 grudnia 2020 r. ▪ Zaktualizowano: 23 grudnia 2020 r. ▪ Autor: Redakcja PITax.pl

Przepisy Tarczy Antykryzysowej wprowadzają obowiązek informowania ZUS o umowach o dzieło zawieranych od początku 2021 roku. ZUS został zobowiązany do prowadzenia ewidencji tego typu umów.

Obowiązek informowania ZUS o zawarciu umowy o dzieło

Obowiązek informowania ZUS o zawarciu umowy o dzieło dotyczy płatników składek i osób fizycznych zlecających dzieło. Obowiązek ten nie będzie jednak miał zastosowania w przypadku umów o dzieło:

  • realizowanych na rzecz własnego pracodawcy, lecz zawartych z innym podmiotem;
  • zawieranych z własnym pracownikiem;
  • zawieranych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

 

Umowy zawierane od 1 stycznia 2021 r. należy raportować w nowym formularzu RUD (Zgłoszenie umowy o dzieło), który powinien zostać złożony w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o dzieło. Formularz RUD może zostać przekazany elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Każdy wykonawca dzieła powinien zostać zaraportowany w oddzielnym formularzu RUD, a w jednym formularzu RUD można wykazać do 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.

Pomoc Techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn-pt 9:00-16:00

Krajowa Informacja Skarbowa

  • 22 330 0 330
  • pn-pt 7:00-18:00