Jesteś tutaj: Strona główna Wiedza Aktualności Bałagan w rządowej usłudze podatkowej Twój e-PIT

Bałagan w rządowej usłudze podatkowej Twój e-PIT

▪ 19 lutego 2021 r. ▪ Zaktualizowano: 19 lutego 2021 r. ▪ Autor: Redakcja PITax.pl

W ciągu pierwszych kilku dni funkcjonowania tegorocznej edycji rządowej usługi rozliczeniowej Twój e-PIT nie obyło się bez poważnych trudności. Podatnicy doświadczyli licznych niedogodności i błędów.

Bałagan w rządowej usłudze podatkowej Twój e-PIT

Od 15 lutego dostępne są automatycznie przygotowane zeznania podatkowe w rządowej usłudze rozliczania podatku dochodowego Twój e-PIT. Jednak już w pierwszych godzinach funkcjonowania serwisu okazało się, że nie działa on prawidłowo. W mediach branżowych komentujących niefortunną inaugurację sezonu rozliczeń podatkowych w rządowym wydaniu pojawiło się nawet określenie „tykająca bomba” w odniesieniu do licznych problemów, z którymi spotykali się użytkownicy usługi Twój e-PIT.

Podatnicy próbujący rozliczyć podatek w usłudze Twój e-PIT mieli problemy z zalogowaniem się, nieprawidłowościami w wyliczeniach podatkowych oraz odpowiednim rozliczeniem ulg podatkowych.

24 godziny awarii na początek

W poniedziałek rano, po kilku godzinach prawidłowego funkcjonowania, zaczęły się problemy z usługą Twój e-PIT. System nie był dostępny na różnych etapach logowania – niekiedy nawet już po zatwierdzeniu przy użyciu profilu zaufanego. Problemy z logowaniem trwały przez kolejne 24 godziny. Ponadto według relacji użytkowników system działał bardzo wolno.

Brak formularzy i błędy

Część podatników w pierwszych dniach funkcjonowania usługi miała także problemy innego rodzaju. Według niektórych relacji wśród formularzy podatkowych w usłudze nie był dostępny najnowszy PIT-36.

Kiedy w końcu udawało się zalogować do usługi, dezorientację podatników pogłębiały jeszcze najwyraźniej nieprawidłowo wyliczone kwoty podatku oraz zwrotu. Wiązało się to przede wszystkim z rozliczeniem ulgi na dziecko.

Ulga na dziecko z błędami i …zmianami

Część podatników korzystających z usługi Twój e-PIT zauważyła, że wyliczona kwota zwrotu podatku zmieniła się w ciągu jednego dnia. Wynika to z rozliczenia ulgi na dziecko i – prawdopodobnie – zmian, jakie MF wprowadziło w celu wyeliminowana wcześniej występujących błędów.

We wtorek usługa Twój e-PIT obliczała kwotę zwrotu z tytułu ulgi na dziecko tylko do wysokości sumy zaliczek pobranych na poczet podatku w trakcie 2020 roku. Oznacza to, że w celu otrzymania pełnego zwrotu ulgi prorodzinnej w usłudze Twój e-PIT należało samodzielnie uzupełnić pozycję „Dodatkowa kwota do zwrotu z ulgi na dzieci”.

Tylko w takim wypadku Twój e-PIT naliczał kwotę zwrotu i podawał jego wysokość nie tylko do wysokości kwoty zapłaconego podatku, ale także doliczał do zwrotu różnicę z odprowadzonych składek ZUS na ubezpieczenie. Dokładnie z tym samym problemem mieli do czynienia podatnicy przed rokiem.

Dopiero w środę okazało się, że po zalogowaniu do rządowej usługi, kwota podatku do zwrotu opiewa na pełne odliczenie z tytułu ulgi na dzieci. W nocy z wtorku na czwartek dokonano najprawdopodobniej poprawy zaimportowanych deklaracji PIT-37ulga prorodzinna zaczęła być rozliczana w pełnej wysokości.

Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, co oznacza ta zmiana dla tych podatników (100 tys.), którzy złożyli swoje rozliczenie w pierwszym dnu funkcjonowania usługi. Czy powinni dokonać korekty zeznania, by móc liczyć na prawidłowe rozliczenie ulgi prorodzinnej?

Trudne początki tegorocznej usługi Twój e-PIT to wskazówka dla podatników, by nie polegali tylko i wyłącznie na automatycznych wyliczeniach Ministerstwa Finansów. Błędy są możliwe, a deklaracje podatkowe należy przygotowywać świadomie i uważnie.

Pomoc Techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn-pt 9:00-16:00

Krajowa Informacja Skarbowa

  • 22 330 0 330
  • pn-pt 7:00-18:00