Jesteś tutaj: Strona główna Wiedza Aktualności Rozliczenie PIT 2021 – podstawowe informacje dla emerytów i rencistów

Rozliczenie PIT 2021 – podstawowe informacje dla emerytów i rencistów

▪ 22 lutego 2021 r. ▪ Zaktualizowano: 22 lutego 2021 r. ▪ Autor: Redakcja PITax.pl

Trwa sezon rozliczeń podatkowych 2021. Rozliczenie z urzędem skarbowym można przeprowadzić za pośrednictwem dostępnych programów rozliczeniowych lub korzystając z rządowego serwisu e-Urząd Skarbowy. Możliwe jest także złożenie deklaracji w formie papierowej.

Rozliczenie PIT 2021 – podstawowe informacje dla emerytów i rencistów

Rozliczenie PIT

Osoby, które otrzymały z organu rentowego deklarację PIT-11A, rozliczenie podatku dochodowego za rok 2020 mogą przeprowadzić na kilka możliwych sposobów.

Można nie podejmować żadnych działań, co przyniesie w efekcie zaakceptowanie przez urząd skarbowy automatycznie przygotowanej deklaracji w usłudze Twój e-PIT. Nie jest to jednak zalecane rozwiązanie z uwagi na brak kontroli nad rozliczeniem oraz brak możliwości wybrania organizacji pożytku publicznego, której przekazany zostanie 1% PIT. Dlatego, jeśli już podatnik zdecyduje się na rozliczenie w ramach rządowej usługi Twój e-PIT, zawsze powinien sprawdzić swoją deklarację przed jej zatwierdzeniem.

Inną możliwością jest skorzystanie z któregoś z niezależnych od Ministerstwa Finansów programów do rozliczeń PIT. Aktualnie są to programy bardzo zaawansowane i zapewniające możliwość przeprowadzenia każdego rozliczenia PIT oraz skorzystania z każdej dostępnej dla podatnika ulgi podatkowej. Najczęściej są to również programy przygotowane z myślą o użytkowniku, którego wiedza na temat podatków jest ograniczona i który potrzebuje sprawnego oraz łatwego narzędzia do PIT. Z pewnością jest to alternatywa warta rozważenia dla każdego emeryta i rencisty.

Trzecią możliwością rozliczenia się z fiskusem za rok 2020 jest skorzystanie z tradycyjnych papierowych formularzy. Niewątpliwie jest to najbardziej niekorzystne rozwiązanie z uwagi na trudności w prawidłowym przygotowaniu formularza podatkowego oraz długi czas oczekiwania na zwrot podatku. W przypadku zeznań papierowych termin zwrotu nadpłaty wynosi do 3 miesięcy (w przypadku rozliczenia elektronicznego jest to zaledwie 45 dni).

Przekazanie 1% dla organizacji pożytku publicznego (OPP)

Emeryci i renciści, którzy otrzymali z organu rentowego PIT-40A i zamierzają przekazać 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP), mogą wskazać OPP w zeznaniu podatkowym lub w oświadczeniu PIT-OP.

Dodatkowo jak poinformowało Ministerstwo Finansów: „Emeryci i renciści, którzy otrzymali jeden PIT-40A i chcą, by wskazana w ubiegłym roku OPP otrzymała ich 1% podatku, nie będą musieli nic robić, jeśli do 31 marca 2021 r. nie zostanie odwołany stan epidemii.  Jeśli natomiast stan epidemii byłby odwołany, to emeryt/rencista będzie musiał sam złożyć PIT-OP lub zeznanie PIT-37 lub PIT-36”.

Jeśli podatnik chciałby przekazać 1% na rzecz tej samej OPP, którą wybrał przed rokiem – nie musi podejmować żadnych działań. W przeciwnym wypadku należy ją wskazać w zeznaniu.

Pomoc Techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn-pt 9:00-16:00

Krajowa Informacja Skarbowa

  • 22 330 0 330
  • pn-pt 7:00-18:00