Jesteś tutaj: Strona główna Podatki Poradnik rozliczenia PIT/WOT 2026/2027 – ulga za zatrudnienie żołnierza WOT

PIT/WOT 2026/2027 – ulga za zatrudnienie żołnierza WOT

▪ 1 października 2026 r. ▪ Zaktualizowano: 1 października 2026 r. ▪ Autor: Marcin Marchewka

PIT/WOT dołączasz do PIT-36 albo PIT-36L, jeśli zatrudniasz na umowę o pracę żołnierza WOT lub aktywnej rezerwy. Podstawowa kwota ulgi to 12 000–24 000 zł rocznie za jednego żołnierza, a w niektórych firmach więcej.

PIT/WOT 2026/2027 – ulga za zatrudnienie żołnierza WOT
Załącznik PIT/WOT

Co to jest PIT/WOT?

PIT/WOT to załącznik do PIT-36 i PIT-36L, w którym rozliczasz ulgę za zatrudnienie żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT) albo żołnierza aktywnej rezerwy. Dzięki tej uldze odliczasz od dochodu z firmy stałą kwotę za każdego takiego pracownika – od 12 000 zł do 24 000 zł rocznie, a w niektórych firmach więcej.

Ulga obowiązuje od rozliczenia za 2025 rok.

Kto składa PIT/WOT?

PIT/WOT składasz, jeśli:

  • prowadzisz firmę – sam albo w spółce cywilnej, partnerskiej lub jawnej, która nie płaci CIT,
  • rozliczasz się według skali podatkowej albo podatkiem liniowym,
  • zatrudniasz na umowę o pracę żołnierza WOT albo żołnierza aktywnej rezerwy,
  • ten żołnierz pełni służbę nieprzerwanie co najmniej od roku,
  • płacisz mu co najmniej minimalne wynagrodzenie.

PIT/WOT nie składasz, jeśli:

  • rozliczasz firmę ryczałtem – przy ryczałcie z tej ulgi nie skorzystasz,
  • żołnierz pracuje u Ciebie na umowie zlecenia albo o dzieło – ulga dotyczy tylko umowy o pracę,
  • żołnierz jest wspólnikiem Twojej spółki – na potrzeby tej ulgi wspólnika spółki nie uznaje się za zatrudnionego żołnierza.

Ile możesz odliczyć?

Kwota odliczenia zależy od tego, jak długo żołnierz nieprzerwanie pełni służbę. Liczysz to na 31 grudnia albo na ostatni dzień jego pracy u Ciebie w danym roku.

Nieprzerwana służba żołnierza Kwota odliczenia na rok
co najmniej 1 rok 12 000 zł
co najmniej 2 lata 15 000 zł
co najmniej 3 lata 18 000 zł
co najmniej 4 lata 21 000 zł
co najmniej 5 lat 24 000 zł

Kwotę możesz podwyższyć:

  • o połowę (współczynnik 1,5), jeśli jesteś mikro- albo małym przedsiębiorcą,
  • o 20% (współczynnik 1,2), jeśli nie jesteś mikro- ani małym przedsiębiorcą, ale przez cały rok zatrudniasz na umowę o pracę co najmniej 5 osób w przeliczeniu na pełne etaty.

Jeśli żołnierz pracował u Ciebie tylko przez część roku, odliczasz 1/12 kwoty za każdy pełny miesiąc kalendarzowy zatrudnienia.

Przykład. Pani Anna prowadzi małą firmę na podatku liniowym i jest mikroprzedsiębiorcą. Przez cały rok zatrudnia na umowę o pracę pana Tomasza, który od 3 lat nieprzerwanie służy w WOT. Kwota odliczenia to 18 000 zł, a po podwyższeniu o połowę – 27 000 zł. O tyle pani Anna obniży dochód z firmy, więc zapłaci o 5 130 zł mniej podatku.

Odliczenie nie może być wyższe niż dochód z firmy. Jeśli masz stratę albo za mały dochód, resztę odliczysz w kolejnych 5 latach.

Co wpisujesz w PIT/WOT?

W PIT/WOT podajesz:

  • czy jesteś mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą, przedsiębiorcą zatrudniającym co najmniej 5 pracowników, czy innym przedsiębiorcą,
  • numer PESEL każdego żołnierza,
  • ile lat i miesięcy każdy z nich nieprzerwanie pełni służbę,
  • czy zatrudniałeś go przez cały rok, a jeśli nie – przez ile pełnych miesięcy kalendarzowych,
  • kwotę odliczenia za każdego żołnierza i łączną kwotę odliczenia.

W jednym załączniku zmieścisz dane 4 żołnierzy. Jeśli zatrudniasz ich więcej, wypełniasz kolejne załączniki, a łączną kwotę wpisujesz w ostatnim z nich.

W kwocie odliczenia w PIT/WOT nie uwzględniasz ulgi, której nie udało Ci się odliczyć w poprzednich latach.

Urząd skarbowy może poprosić Cię o zaświadczenia i inne dokumenty, które potwierdzą prawo do ulgi – np. o służbie żołnierza.

Do jakiego zeznania dołączasz PIT/WOT?

Sposób rozliczenia firmy Zeznanie z PIT/WOT
skala podatkowa (12% i 32%) PIT-36
podatek liniowy PIT-36L
ryczałt nie składasz PIT/WOT – PIT-28 nie ma takiego załącznika

Jeśli zeznanie składa przedsiębiorstwo w spadku – czyli firma zmarłego przedsiębiorcy, która działa dalej po jego śmierci – PIT/WOT dołącza się do PIT-36S albo PIT-36LS.

Jeśli jesteś wspólnikiem spółki cywilnej, partnerskiej lub jawnej, która nie płaci CIT, w PIT/WOT wpisujesz status spółki (np. mikroprzedsiębiorca), a kwotę odliczenia wykazujesz według swojego udziału w spółce. Dochód ze spółki wykazujesz też w załączniku PIT/B.

Jeśli jesteś w związku małżeńskim i oboje korzystacie z ulgi, każde z was wypełnia własny PIT/WOT – także wtedy, gdy rozliczacie się wspólnie. Zeznanie z PIT/WOT składasz do 30 kwietnia 2027 roku.

Często zadawane pytania

Co to jest PIT/WOT?

PIT/WOT to załącznik do PIT-36 i PIT-36L, w którym przedsiębiorca rozlicza ulgę za zatrudnienie na umowę o pracę żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej albo żołnierza aktywnej rezerwy.

Ile wynosi ulga za zatrudnienie żołnierza WOT?

Od 12 000 zł do 24 000 zł rocznie na każdego żołnierza – zależnie od tego, jak długo nieprzerwanie pełni służbę. Mikro- i mali przedsiębiorcy mogą tę kwotę podwyższyć o połowę, a pozostali przedsiębiorcy zatrudniający przez cały rok co najmniej 5 osób na pełnych etatach – o 20%.

Czy przy ryczałcie można skorzystać z ulgi za zatrudnienie żołnierza WOT?

Nie. Ulga dotyczy tylko przedsiębiorców, którzy rozliczają się według skali podatkowej albo podatkiem liniowym.

Czy ulga przysługuje za żołnierza zatrudnionego na umowę zlecenia?

Nie. Ulga dotyczy tylko żołnierzy zatrudnionych na umowę o pracę, którym przysługuje co najmniej minimalne wynagrodzenie.

Co jeśli dochód z firmy jest za niski na całą ulgę?

Resztę ulgi odliczysz od dochodu z firmy w kolejnych 5 latach.

Specjalista ds. podatków dochodowych oraz podatku od nieruchomości
marcin.marchewka@pitax.pl

Marcin Marchewka

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego ze specjalizacją w prawie podatkowym. Doświadczenie zawodowe zdobywał w renomowanych wrocławskich kancelariach doradztwa podatkowego, w tym WPW Doradztwo Podatkowe sp. z o. (...)

Darmowe rozliczenie Bezpieczna wysyłka Wsparcie ekspertów Średnia ocena 14 lat na rynku 5 razy więcej ulg

Zalety rozliczenia PIT
z PITax

korzystne rozliczenie – podpowiadamy jak zapłacić możliwie niski podatek

system zgodny z najnowszymi przepisami podatkowymi

z weryfikatorem poprawności wprowadzonych danych

z oficjalnym Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO)

Opinie

Aplikacja PITax na ekranie telefonu

Sprawdź najwyżej oceniany w Polsce program do rozliczeń PIT

PITax Rozliczenie PIT to wygodny, szybki i darmowy sposób na Twoje PITy.

Rozlicz PIT Online

Całodobowa pomoc ekspertów PITax

Rozlicz PIT
Pobierz aplikację PITax z Google Play Pobierz aplikację PITax z AppGallery