Jesteś tutaj: Strona główna Wiedza Aktualności PIT 2020: 28.04.2020 błędy we wniosku do ZUS i zwrot pieniędzy ze świadczenia postojowego

PIT 2020: 28.04.2020 błędy we wniosku do ZUS i zwrot pieniędzy ze świadczenia postojowego

▪ 28 kwietnia 2020 r. ▪ Zaktualizowano: 28 kwietnia 2020 r. ▪ Autor: Redakcja PITax.pl

Jeśli ZUS będzie miał wątpliwości dotyczące wniosku, skontaktuje się w tej sprawie z osobą wnioskującą e-mailem lub telefonicznie. Z tego powodu należy podawać we wniosku aktualne dane kontaktowe.

PIT 2020: 28.04.2020 błędy we wniosku do ZUS i zwrot pieniędzy ze świadczenia postojowego

Korekta błędów we wniosku

W przypadku, gdy w we wniosku zostały nieprawidłowo wypełnione niektóre pola (lub gdy nie zostały wypełnione) najwygodniej jest poprosić o korektę drogą mailową. Odpowiedź przesłana do ZUS powinna wyglądać następująco:

  • temat: typ wniosku/data wniosku/NIP płatnika;
  • korekta wniosku w formie załącznika – skan podpisanego oświadczenia, w którym wskazano konkretne elementy wniosku, które powinny zostać skorygowane.

W przypadku braku możliwości wysłania wyjaśnień za pośrednictwem skanu lub zdjęcia należy je złożyć w formie papierowej.

Wniosek bez podpisu

W przypadku, gdy we wniosku zabrakło podpisu lub prawidłowego numeru rachunku bankowego, niezbędne będzie ponowne złożenie wniosku.

Wycofanie wniosku

Jeśli osoba wnioskująca wie, że we wniosku przekazanym do ZUS wystąpił błąd, powinna o tym jak najszybciej poinformować ZUS. Błędny wniosek powinien zostać wycofany – wniosek należy złożyć jeszcze raz.

Wniosek wycofujemy analogicznie do przeprowadzenia korekty – wysyłamy do ZUS następującą informację:

  • temat: typ wniosku/data wniosku/NIP płatnika;
  • wycofanie wniosku w formie załącznika – skan podpisanego oświadczenia, z prośbą o wycofanie danego wniosku z podaniem powodu wycofania.

Nowy wniosek można złożyć papierowo lub elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Zwrot świadczenia postojowego

W przypadku, gdy wypłata świadczenia postojowego nastąpiła w wyniku błędu, należy zwrócić pełną kwotę otrzymanego świadczenia. Zwrot świadczenia jest konieczny, gdy:

  • przekazano je na niewłaściwy rachunek (osoby, która nie wnioskowała o jego przyznanie);
  • wypłacono je przed wycofaniem wniosku;
  • wypłacono je, zanim ZUS otrzymał nowy wniosek ze zmienionymi danymi, co w efekcie zmieniło wysokość świadczenia.

Zwrotu świadczenia dokonuje się na rachunek bankowy ZUS, z którego świadczenie zostało wypłacone.

W tytule przelewu należy zamieścić następujące informacje:

  • „Zwrot świadczenia postojowego”; 
  • imię i nazwisko zgodne z danymi z przelewu z ZUS;
  • datę wpływu środków na konto.

Pomoc Techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn-pt 9:00-16:00

Krajowa Informacja Skarbowa

  • 22 330 0 330
  • pn-pt 7:00-18:00