Jesteś tutaj: Strona główna Wiedza Poradnik rozliczenia UPO - Urzędowe Poświadczenie Odbioru

UPO - Urzędowe Poświadczenie Odbioru

▪ 9 marca 2019 r. ▪ Zaktualizowano: 2 września 2019 r.

UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru to plik, który otrzymujemy od Urzędu Skarbowego po złożeniu deklaracji przez Internet. Jest to oficjalne potwierdzenie pomyślnego dostarczenia do Urzędu Skarbowego naszego formularza w formie elektronicznej. Bez względu na sposób, w jaki podatnik składa roczne zeznanie podatkowe PIT, powinien on być w posiadaniu potwierdzenia jego złożenia przez okres do 5-ciu lat po jego złożeniu. Zapraszamy do poradnika o UPO przygotowanego przez PITax.pl.

UPO - Urzędowe Poświadczenie Odbioru

Czym jest UPO - urzędowe poświadczenie odbioru?

Jest to oficjalne potwierdzenie pomyślnego dostarczenia do Urzędu Skarbowego naszego formularza w formie elektronicznej. Bez względu na sposób, w jaki podatnik składa roczne zeznanie podatkowe PIT, powinien on być w posiadaniu potwierdzenia jego złożenia przez okres do 5-ciu lat po jego złożeniu. Zapraszamy do poradnika o UPO przygotowanego przez PITax.pl.

Przykładowo - wysyłając deklarację PIT za pomocą Poczty Polskiej, należy pamiętać o wysłaniu listu "za potwierdzeniem odbioru". Ten dokument daje nam potwierdzenie, że deklaracja PIT została przekazana do Urzędu Skarbowego w określonym terminie. Co się tyczy wysyłki deklaracji online, podatnik dostanie elektroniczne poświadczenie odbioru, tzw. Urzędowe Poświadczenie Odbioru - UPO.

Wypełnij zobowiązanie podatkowe

Urzędowe poświadczenie odbioru deklaracji przez organ administracji skarbowej (UPO) jest oficjalnym dokumentem z numerem referencyjnym, który poświadcza dostarczenie rocznego zeznania podatkowego (PIT).

W przypadku internetowego sposobu dostarczenia deklaracji do Urzędu Skarbowego, z punktu widzenia podatnika, UPO jest ważnym punktem odniesienia na poparcie wniesienia deklaracji informacyjnej i gwarantem, że przy składaniu zeznania podatkowego, została zachowana terminowość jego dostarczenia.

Otrzymanie dokumentu UPO wraz z jego numerem referencyjnym zapewnia podatnikowi "wygraną" w przypadku, gdyby organ podatkowy uznał, że jednak nie otrzymał jego deklaracji podatkowej i z tego tytułu chciał nałożyć sankcje na podatnika.

Jak dostać UPO? Co zrobić by otrzymać urzędowe poświadczenie odbioru?

- pierwszym krokiem do pozyskania UPO jest wypełnienie i wysyłanie zeznania podatkowego drogą internetową,

- jeśli zeznanie podatkowe zostało poprawnie wypełnione, podatnik otrzyma numer referencyjny,

- kolejnym etapem jest sprawdzenie wysłanej deklaracji pod względem formalnym oraz nadanie jest statusu o przyjęciu zeznania podatkowego przez organ administracji skarbowej,

- jeśli deklaracja została wypełniona poprawnie (względy formalne), podatnik otrzymuje dokument Urzędowego Poświadczenia Odbioru, czyli potwierdzenie, że deklaracja podatkowa została przyjęta do rozpatrzenia przez system organów administracji skarbowej,

Czas oczekiwania na UPO jest zwykle względnie krótki i wynosi zazwyczaj od kilku do kilkudziesięciu minut. Długość oczekiwania o długości kilku godzin może wystąpić w przypadku wysłania deklaracji bezpośrednio przed ostatecznym terminem dostarczenia. Na taką sytuację mogą napotkać podatnicy, wysyłający zeznanie podatkowe np. w ostatnim tygodniu kwietnia.

Podatnik jest zobowiązany do przetrzymywania UPO przez pięć następnych lat, po roku jego wydania. UPO można zapisać jako plik na komputerze lub wydrukować.

Podsumowując, UPO jest dokumentem potwierdzającym wysłanie i pomyślne dostarczenie deklaracji podatkowej drogą elektroniczną do właściwego organu administracji podatkowej, zapewnia integralność i poprawność złożonych dokumentów pod względem formalnym oraz potwierdza zachowanie wymaganego terminu ich złożenia.

Pomoc Techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn-pt 9:00-16:00

Krajowa Informacja Skarbowa

  • 22 330 0 330
  • pn-pt 7:00-18:00